frankrike
Frankrike fokuserte i 2007 på reiseliv, sjømat, ny energi, små og
mellomstore bedrifter samt hjemhenting av kunnskap innen
næringsmiddelindustrien.
Kontoret i Paris var dessuten sterkt involvert i det oppstartede
Merverdiskapningsprogrammet innen den marine sektor.
Parallelt med Bocus D’Or finalen i Lyon ble det arrangert en messe
relatert til mat og restaurant næringen hvor Innovasjon Norge i
Paris sto som arrangør av en norsk fellesstand. Deltagere
var Gilde AS og norske produsenter av Kongekrabber fra Finnmark.
Paris-kontoret var vertskap for flere besøk av delegasjoner fra
flere av våre Fylkeskommuner i løpet av året.
Informasjon og foredrag om lokale muligheter på det franske marked
er det alltid interesse for å ta med seg tilbake til Norge.
Det har vært arrangert flere studieturer til Frankrike i løpet av
2007. 11 deltagende bedrifter i kompetansehevningsprogrammet for
mat og sjømat fra Finnmark var i Paris i juni. Programmet
videreføres i 2008 som en del av Marint Verdiskapningsprogram hvor
også Frankrike vil spille en viktig rolle framover.
På reiselivssiden fant det 2007 sted en rekke aktiviteter rettet
mot det franske forbrukermarkedet.
En storstilt plakatkampanje i Metroen i Paris lyste opp i over en
uke for å friste franskmenn til å dra til Norge.
Deltagelse på de viktigste reiselivsmessene i Frankrike og Norge
har vært viktige verktøy i arbeidet for å fremme Norge som
reisemål. Workshop innen reiselivsnæringen har blitt avholdt
hvor de viktigste aktørene fra norsk og fransk side møttes.
Samarbeidet mellom Innovasjon Norge og Eksportutvalget for Fisk
fungerer godt i Frankrike og siden desember 2007 er de også helt
integrert i vårt kontor.
Turisme
Markedsaktivitetene i Frankrike rettes i første rekke mot
forbruker. Det har vært en sterk opptrapping på dette området i
2007 med store kampanjer i metroen i Paris, støttet opp av
annonser i utvalgte media samt TV-spots. I tillegg til dette
kommer redaksjonell omtale i pressen og flere større TV-programmer
som er et resultat av pressebesøk i regi av vårt kontor. Videre
deltok vi på tre forbrukermesser.
Aktiviteter rettet mot reisebransjen: workshop i Paris og i Norge,
2 studieturer, tre nyhetsbrev, seminarer for salgspersonale hos
turoperatører samt for reisebyråagenter. Fortløpende oppfølging av
forespørsel fra bransjen og aktiv oppsøkende virksomhet.
Pressearbeidet er prioritert som tidligere. I 2007 hadde vi 59
journalister til Norge og i løpet av året utkom 95 større
redaksjonelle artikler om Norge hvor annonseverdien beløp seg til
over 20 millioner norske kroner. Vi registrerte 40
TV-sendinger/filmer om Norge.