ITALIA
2008 var et aktivt år med satsing mot sektorene reiseliv, landbruk
(studieturer), fornybar energi (arbeid for Norsk Solkraft og laget
ulike bransjerapporter), marint (oppdrag for EFF og
enkeltbedrifter) samt oppdrag innen andre sektorer maritimt,
helse, IKT. For EFF (Eksportutvalget for fisk) la Innovasjon Norge
i Milano opp kurs for italienske kokkeskoleelever og gjennomførte
en oppskriftskonkurranse.
Innovasjon Norge i Milano organiserte og gjennomførte flere
viktige studieturer for grupper i landbruket. Således var
landbrukssamvirkets organisasjoner med Innovasjon Norge i
Emilia-Romagna på nyåret og studerte økologisk dyring, samvirke og
produksjon av ost og skinke.
Småskala produksjon i Toscana
Kontoret assisterte Innovasjon Norgess Arendalskontor og 6
gårdsbruk som studerte småskala produksjon i Toscana i april.
Videre organiserte Innovasjon Norge i Milano to tunge studieturer
for Statens Landbruksforvaltning i september til Toscana og i
oktober for Norsk Bygdeturisme og Gardsmat til Umbria.
Kulturarven i reiselivsfremme
Andre partnere fikk studieturer organisert av Innovasjon Norge i
Milano til Piemonte i mars der Nordland Fylkeskommune lærte om
bruk av kulturarven i reiselivsfremme, og i mai til Bologna der
fylkesrådmennene så på italiensk forvaltning.
Felles geografisk varemerke
Interessen for å lære av og få inspirasjon fra Italia samt selge
til markedet manifesterte seg likeledes i et aktivt samspill med
ulike distriktskontorer, spesielt Innovasjon Norge i Vadsø. For
Finnmark assisterte kontoret Finnmarks-grupper som studerte bruk
av felles geografisk varemerke, et kvinnenettverk, og en
markedsreise i Finnmark lagt opp av Innovasjon Norge i Vadsø.
Planlegging begynte for andre opplegg fra Innovasjon Norge i
Buskerud (landbruk), Hedmark (reiseliv) og Sogn og Fjordane
(innovasjon).
Reiseliv
For reiseliv fortsatte Innovasjon Norge i Milano sitt mangeårige
program med større workshops i Norge (våren) og Milano (høsten),
samt mindre og spesialiserte evenementer rundt om i Italia. På
reiselivsmessen BIT hadde kontoret en felles skandinavisk stand.
Et nytt tiltak var Identita Golose, en gourmet-messe der det
skandinaviske kjøkken ble profilert.
Innovasjon Norge i Milano har i flere år satset sterkt på
profilering gjennom fagpresse, og organiserte også i 2007 et
førtitalls italienske journalistreiser til Norge. En annen
hovedmålgruppe for disse reisene er turoperatørene.