Storbritannia - reiselivsrapport 2007
Det britiske markedet er et av verdens største markeder når det
gjelder reiseliv, og i 2007 valgte cirka 46 millioner briter å
feriere utenlands. Trenden for britiske reiser til Norge var at de
besøkende tok flere korte turer, og det førte til en svak nedgang
i antall overnattingsdøgn selv om antall reisende fra
Storbritannia faktisk gikk opp. Hovedvekten av trafikken foregikk
i sommermånedene, men også vinterferier er viktige.
2007 var et travelt år for Innovasjon Norge i London, med høyere
aktivitetsnivå enn noen sinne, spredt over en rekke ulike
kampanjer og aktiviteter.
Forbrukerkampanjer
I tillegg til de mer etablerte kampanjene som reklamerer for
sommer og vinter, har vi trappet opp kampanjene på områder som
kortere reiser og vinter uten ski. Utviklingen går mot at
forbrukerne tar flere og kortere ferier i løpet av året, og Norge
er godt stilt for å kunne dra fordel av denne tendensen. Nye
direkteruter til Ålesund og Tromsø har åpnet for områder i Norge
som tidligere har vært dårlig egnet til kortere turer, og
kampanjene våre konsentrerte seg om konseptet med kultur- og
byopplevelser sammen med lett tilgang til vakker natur.
Særlig Norwegians direkterute mellom London og Tromsø var
motivasjonen bak en egen nordlyskampanje med det som mål å
posisjonere Norge som det beste stedet i verden å oppleve nordlys.
I samarbeid med Hurtigruten ble det utviklet og gjennomført en
kampanje ved hjelp av nyskapende virkemidler, blant annet digitale
rulletrappaneler i tillegg til de tradisjonelle
kommunikasjonskanalene som direkteadressert reklame og
utendørsreklame på undergrunnen i London. Kampanjen førte til
rekordmange bestillinger hos Hurtigruten, og presenterte det
arktiske Norge for en helt ny kundegruppe.
Pressen
Pressen spiller fortsatt en viktig rolle i kommunikasjonen med de
britiske forbrukerne, og i 2007 sendte Innovasjon Norge i London
93 journalister til Norge. Som et resultat av disse turene ble det
skrevet 728 artikler i britiske publikasjoner, med en påfølgende
beregnet reklameverdi på mer enn 25 millioner kroner. Vi har også
hjulpet til med å arrangere innspilling av flere tv-programmer, og
høydepunktet her var Gordon Ramsays "F Word" som ble filmet i
Kirkenes og vist i mai 2007 for anslagsvis 3,4 millioner seere!
Andre aktiviteter
London-kontoret legger stor vekt på forbindelser og relasjoner til
den britiske reiselivsbransjen, og det ble holdt flere
arrangementer i løpet av året, blant annet arbeidsseminarer,
deltakelse på World Travel Market, studiebesøk for operatører og
den årlige juletrefesten for operatører, presse og deres barn.
Spesielt arbeidsseminaret i London har blitt et veletablert og
populært arrangement med cirka 40 leverandører og mer enn 50
turoperatører som deltar på en hel dag med forhåndsbestilte
avtaler og fokus kun på Norge. Vi har også lansert et nettbasert
opplæringsprogram for reisebyråer, som kalles Norway Knowledge.
Norske reiselivsutmerkelser
Innovasjon Norge i London var stolte over å kunne lansere prisen
"Norway Travel Awards" for britiske operatører for første gang i
2007. Prisen ble delt ut i tre ulike kategorier – for suksess,
innovasjon og innsats som norsk ambassadør – og er tenkt som en
påskjønnelse for fremragende arbeid på disse områdene.
Næringslivsrapport 2007
Norge har alltid hatt et svært nært forhold til Storbritannia med
kulturelle, sosiale og historiske forbindelser som strekker seg
langt tilbake. Storbritannia er Norges største eksportmarked og
mottaker av noe over en firedel av all norsk eksport. Særlig den
norske eksporten av olje og gass utmerker seg, med 88,6 prosent av
den samlede eksporten på 18,2 milliarder pund.
Storbritannia er Europas ledende forretningssentrum for
internasjonale selskaper. Selskaper trekkes stadig mot
Storbritannia fordi miljøet oppmuntrer til næringsvekst. Det er
det enkleste stedet å etablere og drive foretak, og landet har et
av de mest fleksible arbeidsmarkedene i Europa. Skattenivået for
utenlandske investorer er lavt, og det er det landet i verden som
har færrest hindringer for entreprenører. Storbritannia er også
verdensleder på innovasjon og gir tilgang til et hjemmemarked som
består av 60 millioner mennesker. Det finnes en rekke
hurtigvoksende sektorer, blant annet biovitenskap, programvare og
IT-tjenester samt helse.
London-kontoret hadde et produktivt år i 2007 og kan vise til
flere vellykkede samarbeidsprosjekter med distriktskontorene. Det
ble gjennomført partnersøk for flere selskaper innenfor sektorene
programvare, byggevarer, mat og drikke og kontorutstyr. Blant
større prosjekter kan nevnes vurdering av egnede havner og
skipsverft for et selskap som arbeider med avvikling av
oljeplattformer, og kartlegging av potensielle kunder for et
selskap som har utviklet et administrasjonssystem for
flyplassoperatører. London-kontoret har også samarbeidet tett med
en ledende norsk leverandør av energiabsorberende trafikkmaster
og konstruksjoner for å kunne bidra til utvikling og vekst
av leverandørens virksomhet i Storbritannia.
All-Energy og 100% Design
London-kontoret bisto en rekke norske selskaper under britiske
utstillinger i 2007, blant annet All-Energy og 100% Design.
All-Energy er Storbritannias største konferanse og utstilling om
fornybar energi. Ni norske selskaper presenterte sin fagkunnskap
og sine produkter på Innovasjon Norges paviljong i mai 2007, og de
deltok også på et arbeidsseminar under utstillingen som ble
arrangert av London-kontoret. 100% Design er den ledende britiske
messen for moderne interiør for kontraktsmarkedet. I fjor var det
mer enn tjue norske keramikk- og glassdesignere som stilte ut på
100% Norway-standen, som ble organisert av Den norske ambassaden
og London-kontoret i fellesskap.
Den irske nasjonalutviklingsplanen
Innovasjon Norges kontorer i London og Dublin holdt i samarbeid
med den irske ambassaden en omfattende orientering i Oslo i
november om "den irske nasjonalutviklingsplanen", et enormt
investeringsprogram, der de særlig fremhevet mulighetene planen
innebærer for norske selskaper. London-kontoret var vertskap for
mer enn tjue besøk i 2007 fra diverse norske organisasjoner og
statlige organer, blant annet Stortingets finanskomité. Dessuten
arrangerte London-kontoret sammen med samarbeidspartnere en
anglonordisk konferanse og et seminar om energipolitikk.