Gå rett til innholdet



Årsrapport 2006

Kontoret i New York

I et marked som blir stadig mer fragmentert har Norge oppnådd en positiv utvikling i 2006. Gjennom målrettet arbeid med utvalgte segmenter fikk Innovasjon Norge større oppmerksomhet hos våre målgrupper.

Vi har etablert sterkere relasjoner med store veletablerte så vel som nye turoperatører, både i USA og Canada. Flere nye Norgesturer er under produksjon, godt hjulpet av ny flyrute til Norge (Reykjavik-Bergen) som nesten er utsolgt for sommeren 2007. Norges attraktivitet ble igjen stadfestet gjennom National Geographic Magazines kåring av Geirangerfjorden og Nærøyfjorden som ”Best i verden”. Gjennom aktivt PR-arbeid har Norge oppnådd en reklameverdi på 42 millioner kroner fra amerikansk presse og media.

Hovedsatsingsområder

Kontoret har definert tre segmenter som hovedsatsningsområder på vårt markedet. Disse tre er i tråd med Norges valgte posisjon innen markedet for naturbasert ferie og de tre ulike behovskategoriene som er avdekket som positivt relatert til Norge.

Vår kommunikasjonsstrategi er direkte forbundet med hver av disse segmenter/kategorier:

  1. Ro og Oppladning i Naturen = Rundreise
    (tradisjonelle eskorterte gruppeturer,  Hurtigruten, for 60+)
  2. Aktive Opplevelser i Naturen =  Adventure
    (utendørsaktiviteter kombinert med norsk kultur for 40+)
  3. Natur og Kultur  = Heritage
    (Norsk kultur og levemåte, vertskap, men fokus på moderne Norge for 45+)

Workshop i New York og i Toronto

Aktivitet: Møtearena for norsk reiselivsindustri med mulighet for å møte amerikansk og kanadisk reisebransje.

Mål: Formidle kontakt med turoperatører i Nord Amerika som reiselivsnæringen i Norge vanligvis ikke kommer i kontakt med (nye operatører og store selskaper som ikke kommer på Norwegian Travel Workshop, NTW).

Resultat:  Tre nye turer produsert for Norge (to for 2007 og en for 2008). To nye operatører på NTW. En operatør på vei til Norge på visningstur.

Adventure

Aktivitet:  Deltagelse på Adventure Travel Trade Summit, største konferansen for Adventure markedet i USA.

Mål:  Skape oppmerksomhet for Norge som Adventure destinasjon, og etablere Norges posisjon innen dette markedet.

Resultat:  Adventure database og nye kontakter etablert. Nye Adventure turer til Norge under produksjon. ”Word of Mouth” har skapt positiv interesse rundt Norges arbeid med bla. Geoturisme, og etablert Norge som en naturlig del av dette markedet.

Icelandair ny rute via Reykjavik til Bergen/Kortferieprosjekt

Aktivitet: Samarbeid med Icelandair for etablering av ny rute til Norge. Markedsføring av ny rute sammen med Fjord Norge, Bergen, Hurtigruten og Icelandair.

Mål: Skape bedre flyforbindelser mellom USA og Norge. Tiltrekke flere turister til Norge gjennom enklere transportmuligheter.

Resultat: Nesten helt utsolgt for sommersesongen 2007. Positivt mottatt både hos bransjen og forbruker.

Presse

Aktivitet:  Gjennomføring av presseturer fortløpende gjennom 2006. Samarbeid med reiselivsbedrifter i Norge med hovedvekt på våre største samarbeidspartere: Hurtigruten, Fjord Norge, VisitOslo og Bergen Reiselivslag. Totalt ble det sendt 85 journalister fra USA, Canada, Mexico og Brasil.

Mål:  Skape interesse for Norge som reiselivsmål med fokus på bookbare produkter, for på den måten å øke salg av våre samarbeidpartneres produkter.

Resultat:  Det ble produsert ca. 100 større artikler i magasiner og aviser med en totalverdi i 2006 på 42 millioner kroner.

Norgeskampanjen

Aktivitet:   Stor annonsekampanje i aviser, magasiner og online sammen med våre samarbeidspartnere Hurtigruten, Fjord Norge, VisitOslo og Hadeland Glassverk. I tillegg ble det også gjennomført flere presseturer (se også Presse) som del av prosjektet. Disse aktivitetene gir også en positiv langsiktig effekt.

Mål:   Få økt oppmerksomhet på Norge som destinasjon og økt salg av samarbeidspartnernes produkter.

Resultat: Stor økning av salg av samarbeidspartnernes produkter, spesielt.

"En hovedutfordring for 2007 er å øke salget innenfor Hurtigruten og Reiseliv. De viktigste virkemidlene vil være produktutvikling, prisdifferensiering og markedsføring. 2007 har hatt en blandet start, med en sterk vekst i UK og USA."
Kilde: Delårsrapport 4. kvartal og foreløpig regnskap 2006 Hurtigruten


Leder: Kristin Dahle

Kontoret har fire medarbeidere og ansvar for reiseliv.