Kontoret i New York
I et marked som blir stadig mer fragmentert har Norge oppnådd en
positiv utvikling i 2006. Gjennom målrettet arbeid med utvalgte
segmenter fikk Innovasjon Norge større oppmerksomhet hos
våre målgrupper.
Vi har etablert sterkere relasjoner med store veletablerte så vel
som nye turoperatører, både i USA og Canada. Flere nye Norgesturer
er under produksjon, godt hjulpet av ny flyrute til Norge
(Reykjavik-Bergen) som nesten er utsolgt for sommeren 2007. Norges
attraktivitet ble igjen stadfestet gjennom National Geographic
Magazines kåring av Geirangerfjorden og Nærøyfjorden som ”Best i
verden”. Gjennom aktivt PR-arbeid har Norge oppnådd en
reklameverdi på 42 millioner kroner fra amerikansk presse og
media.
Hovedsatsingsområder
Kontoret har definert tre segmenter som hovedsatsningsområder
på vårt markedet. Disse tre er i tråd med Norges valgte posisjon
innen markedet for naturbasert ferie og de tre ulike
behovskategoriene som er avdekket som positivt relatert til Norge.
Vår kommunikasjonsstrategi er direkte forbundet med hver av disse
segmenter/kategorier:
-
Ro og Oppladning i Naturen = Rundreise
(tradisjonelle eskorterte
gruppeturer, Hurtigruten, for 60+)
-
Aktive Opplevelser i Naturen = Adventure
(utendørsaktiviteter kombinert med norsk kultur for 40+)
-
Natur og Kultur = Heritage
(Norsk kultur og
levemåte, vertskap, men fokus på moderne Norge for 45+)
Workshop i New York og i Toronto
Aktivitet: Møtearena for norsk
reiselivsindustri med mulighet for å møte amerikansk og kanadisk
reisebransje.
Mål: Formidle kontakt med turoperatører i Nord
Amerika som reiselivsnæringen i Norge vanligvis ikke kommer i
kontakt med (nye operatører og store selskaper som ikke kommer på
Norwegian Travel Workshop, NTW).
Resultat: Tre nye turer produsert for
Norge (to for 2007 og en for 2008). To nye operatører på NTW. En
operatør på vei til Norge på visningstur.
Adventure
Aktivitet: Deltagelse på Adventure Travel
Trade Summit, største konferansen for Adventure markedet i USA.
Mål: Skape oppmerksomhet for Norge som
Adventure destinasjon, og etablere Norges posisjon innen dette
markedet.
Resultat: Adventure database og nye
kontakter etablert. Nye Adventure turer til Norge under
produksjon. ”Word of Mouth” har skapt positiv interesse rundt
Norges arbeid med bla. Geoturisme, og etablert Norge som en
naturlig del av dette markedet.
Icelandair ny rute via Reykjavik til Bergen/Kortferieprosjekt
Aktivitet: Samarbeid med Icelandair for
etablering av ny rute til Norge. Markedsføring av ny rute sammen
med Fjord Norge, Bergen, Hurtigruten og Icelandair.
Mål: Skape bedre flyforbindelser mellom USA og
Norge. Tiltrekke flere turister til Norge gjennom enklere
transportmuligheter.
Resultat: Nesten helt utsolgt for sommersesongen
2007. Positivt mottatt både hos bransjen og forbruker.
Presse
Aktivitet: Gjennomføring av presseturer
fortløpende gjennom 2006. Samarbeid med reiselivsbedrifter i Norge
med hovedvekt på våre største samarbeidspartere: Hurtigruten,
Fjord Norge, VisitOslo og Bergen Reiselivslag. Totalt ble det
sendt 85 journalister fra USA, Canada, Mexico og Brasil.
Mål: Skape interesse for Norge som
reiselivsmål med fokus på bookbare produkter, for på den måten å
øke salg av våre samarbeidpartneres produkter.
Resultat: Det ble produsert ca. 100 større
artikler i magasiner og aviser med en totalverdi i 2006 på 42
millioner kroner.
Norgeskampanjen
Aktivitet: Stor annonsekampanje i
aviser, magasiner og online sammen med våre samarbeidspartnere
Hurtigruten, Fjord Norge, VisitOslo og Hadeland Glassverk. I
tillegg ble det også gjennomført flere presseturer (se også
Presse) som del av prosjektet. Disse aktivitetene gir også en
positiv langsiktig effekt.
Mål: Få økt oppmerksomhet på Norge
som destinasjon og økt salg av samarbeidspartnernes produkter.
Resultat: Stor økning av salg av
samarbeidspartnernes produkter, spesielt.
"En hovedutfordring for 2007 er å øke salget innenfor Hurtigruten
og Reiseliv. De viktigste virkemidlene vil være produktutvikling,
prisdifferensiering og markedsføring. 2007 har hatt en blandet
start, med en sterk vekst i UK og USA."
Kilde: Delårsrapport 4. kvartal og foreløpig regnskap 2006
Hurtigruten