Kontoret i Brasil (Rio de Janeiro)
Viktige arrangementer i 2006
Det viktigste arrangementet for Innovasjon Norge i Rio de Janeiro
i 2006 var Rio Oil og Gas Exhibition and Conference. Innovasjon
Norge organiserte en felles norsk stand med et område på
500 kvadratmeter og deltakelse fra 53 norske selskaper og
organisasjoner.
Rio Oil and Gas
Rio Oil and Gas ble avviklet i perioden 11. - 14. september
2006 og den internasjonale olje- og gassindustrien vendte da sin
oppmerksomhet mot Rio de Janeiro, den brasilianske
oljehovedstaden, som står for 80 % av oljen som produseres i
landet og 50 % av den totale gassproduksjonen. Den samlede olje-
og gassproduksjonen i Brasil er nå 2,2 millioner fat per dag, men
dette tallet er forventet å stige til det dobbelte i løpet av de
neste ti årene.
Attraktivt marked for olje-, gass- og offshore-industri
Drevet frem av det store statlige oljeselskapet Petrobras’ nye
investeringsplan, på gjennomsnittlig 18 milliarder US $ per år til
2010, fremstår Brasil som det kanskje mest attraktive nye markedet
for olje-, gass- og offshore-industri i verden. Den pågående
fremgangsmåten til Petrobras, etterfulgt av utenlandske selskapers
økende deltakelse på den brasilianske kontinentalsokkelen, utgjør
et marked med et enormt vekstpotensial.
Under arrangementet Rio Oil and Gas fortsatte vi arbeidet med å
bygge Norges omdømme som den beste partneren for brasiliansk olje-
og gassektor, med konseptet The Norwegian-Brazilian Partnership,
som beviste sin betydning under Rio Oil and Gas 2004. Mer enn
200 norske deltakere og 50 norske selskaper sørget for en sterk
norsk innflytelse på arrangementet, en innflytelse som er blitt
lagt merke til både i den brasiliansk bransjen og i media. Videre
var den norske paviljongen den nasjonale paviljongen med flest
deltakende selskaper.
Norwegian-Brazilian Partnership hadde områder for utstillinger,
mottakelser, restauranttjenester med Norwegian Lounge,
business-senter med bredbåndsnett, auditorium med en kapasitet på
50 personer og møteromsfasiliteter.
Hovedmodulen var en kunstnerisk gjengivelse av en PSV (Platform
Supply Vessel) med utstillere i første etasje. I andre etasje
hadde vi et business-senter med et auditorium og to møterom med
klimaanlegg. Den andre modulen var en plattform med
utstillingsbokser, og den tredje modulen hadde Norwegian Lounge,
et nettverksområde som var åpent for deltakerne i den norske
paviljongen og deres gjester.
I auditoriet tilbød Innovasjon Norge gratis seminarer som
fokuserte på temaer som er viktige for norske selskaper som driver
forretningsvirksomhet i Brasil.
Kort beskrivelse av andre hovedprosjekter:
-
Starte utviklingen av Norwegian Business Incubator Office (NBIO)
sammen med INTSOK. NBIO skal etter planen være etablert i april
2007, og skal fungere som et kompetansesenter for hele den
norske olje- og gassindustrien, i et profesjonelt miljø der de
norske selskapene kan fokusere på forretningsvirksomheten sin i
moderne fasiliteter.
-
Latin-Amerika-koordinering: Rio-kontoret deltok på flere
arrangementer i Chile og Argentina i 2006 for å støtte arbeidet
til de lokale ambassadene i Santiago og Buenos Aires på
seminarer, utstillinger og møter.
-
Regionalt samarbeid Norge/Brasil: Innovasjon Norge i Rio de
Janeiro organiserte og tilrettela for delegasjoner fra Bergen,
Hordaland- og Stavanger, Rogaland-området, noe som bidro til
videreutvikling av samarbeidet mellom disse regionene og deres
brasilianske samarbeidsregioner, Espirito Santo og Rio de
Janeiro. Hovedfokuset er å utvikle nettverksarenaer innenfor
olje- og gassindustrien som norske selskaper kan dra nytte av
når de går inn på det brasilianske markedet.
-
Prosjektet IBAMA: Innovasjon Norge i Rio tilrettela en
studiereise for den offisielle brasilianske
miljøgodkjenningsorganisasjonen IBAMA. Formålet var å møte
tilsvarende norske organisasjoner og norske selskaper og utvikle
et samarbeid på dette området, med fokus på å forbedre
brasiliansk lisenspraksis i olje- og gassektoren.
-
Prosjektet Prominent - Turisme: Prominent Hotels of the Fjords
har investert i det brasilianske og det latin-amerikanske
markedet i fem år. I 2006 organiserte Rio-kontoret en
pressereise til Norge med ti nøkkelrepresentanter for
media, som resulterte i utmerket reklame for Norge i Brasil og
Argentina. Antallet brasilianske turister i Norge er mer enn
doblet de siste årene.