Gå rett til innholdet



Årsrapport 2006

Kontoret i Brasil (Rio de Janeiro)

Viktige arrangementer i 2006

Det viktigste arrangementet for Innovasjon Norge i Rio de Janeiro i 2006 var Rio Oil og Gas Exhibition and Conference. Innovasjon Norge organiserte en felles norsk stand med et område på 500 kvadratmeter og deltakelse fra 53 norske selskaper og organisasjoner.

Rio Oil and Gas

Rio Oil and Gas ble avviklet i perioden 11. - 14. september 2006 og den internasjonale olje- og gassindustrien vendte da sin oppmerksomhet mot Rio de Janeiro, den brasilianske oljehovedstaden, som står for 80 % av oljen som produseres i landet og 50 % av den totale gassproduksjonen. Den samlede olje- og gassproduksjonen i Brasil er nå 2,2 millioner fat per dag, men dette tallet er forventet å stige til det dobbelte i løpet av de neste ti årene.

Attraktivt marked for olje-, gass- og offshore-industri

Drevet frem av det store statlige oljeselskapet Petrobras’ nye investeringsplan, på gjennomsnittlig 18 milliarder US $ per år til 2010, fremstår Brasil som det kanskje mest attraktive nye markedet for olje-, gass- og offshore-industri i verden. Den pågående fremgangsmåten til Petrobras, etterfulgt av utenlandske selskapers økende deltakelse på den brasilianske kontinentalsokkelen, utgjør et marked med et enormt vekstpotensial.  

Under arrangementet Rio Oil and Gas fortsatte vi arbeidet med å bygge Norges omdømme som den beste partneren for brasiliansk olje- og gassektor, med konseptet The Norwegian-Brazilian Partnership, som beviste sin betydning under Rio Oil and Gas 2004. Mer enn 200 norske deltakere og 50 norske selskaper sørget for en sterk norsk innflytelse på arrangementet, en innflytelse som er blitt lagt merke til både i den brasiliansk bransjen og i media. Videre var den norske paviljongen den nasjonale paviljongen med flest deltakende selskaper.

Norwegian-Brazilian Partnership hadde områder for utstillinger, mottakelser, restauranttjenester med Norwegian Lounge, business-senter med bredbåndsnett, auditorium med en kapasitet på 50 personer og møteromsfasiliteter.

Hovedmodulen var en kunstnerisk gjengivelse av en PSV (Platform Supply Vessel) med utstillere i første etasje. I andre etasje hadde vi et business-senter med et auditorium og to møterom med klimaanlegg. Den andre modulen var en plattform med utstillingsbokser, og den tredje modulen hadde Norwegian Lounge, et nettverksområde som var åpent for deltakerne i den norske paviljongen og deres gjester.

I auditoriet tilbød Innovasjon Norge gratis seminarer som fokuserte på temaer som er viktige for norske selskaper som driver forretningsvirksomhet i Brasil. 

Kort beskrivelse av andre hovedprosjekter:

  • Starte utviklingen av Norwegian Business Incubator Office (NBIO) sammen med INTSOK. NBIO skal etter planen være etablert i april 2007, og skal fungere som et kompetansesenter for hele den norske olje- og gassindustrien, i et profesjonelt miljø der de norske selskapene kan fokusere på forretningsvirksomheten sin i moderne fasiliteter.
  • Latin-Amerika-koordinering: Rio-kontoret deltok på flere arrangementer i Chile og Argentina i 2006 for å støtte arbeidet til de lokale ambassadene i Santiago og Buenos Aires på seminarer, utstillinger og møter.
  • Regionalt samarbeid Norge/Brasil: Innovasjon Norge i Rio de Janeiro organiserte og tilrettela for delegasjoner fra Bergen, Hordaland- og Stavanger, Rogaland-området, noe som bidro til videreutvikling av samarbeidet mellom disse regionene og deres brasilianske samarbeidsregioner, Espirito Santo og Rio de Janeiro. Hovedfokuset er å utvikle nettverksarenaer innenfor olje- og gassindustrien som norske selskaper kan dra nytte av når de går inn på det brasilianske markedet.
  • Prosjektet IBAMA: Innovasjon Norge i Rio tilrettela en studiereise for den offisielle brasilianske miljøgodkjenningsorganisasjonen IBAMA. Formålet var å møte tilsvarende norske organisasjoner og norske selskaper og utvikle et samarbeid på dette området, med fokus på å forbedre brasiliansk lisenspraksis i olje- og gassektoren.
  • Prosjektet Prominent - Turisme: Prominent Hotels of the Fjords har investert i det brasilianske og det latin-amerikanske markedet i fem år. I 2006 organiserte Rio-kontoret en pressereise til Norge med ti nøkkelrepresentanter for media, som resulterte i utmerket reklame for Norge i Brasil og Argentina. Antallet brasilianske turister i Norge er mer enn doblet de siste årene.

Leder: Erik Hannisdal

Kontoret har fire medarbeidere.