SOSIALE INDIKATORER
Av 696 årsverk i Innovasjon Norge er 38 engasjementer eller
vikariater. Innovasjon Norge har kontorer i 30 land. De ansatte i
våre utekontorer er enten norske medarbeidere stasjonert i
utlandet eller fra det landet kontoret befinner seg i. Ved slutten
av 2005 hadde Innovasjon Norge 129 lokalt ansatte. Dette antallet
varierer imidlertid en del fordi vi samarbeider med
Utenriksdepartementet om personalet ved kontorene i utlandet.
Om lag 75 prosent av våre ansatte er organisert i fagforeningene
LO, YS og SAN (Akademikerne). Innovasjon Norge er tilsluttet
Arbeidsgiverforeningen NAVO. Hovedavtalen mellom NAVO og
hovedorganisasjonene inneholder bestemmelser om forholdet mellom
partene og tillitsvalgtes rettigheter og plikter. Virksomhetens
ledelse skal drøfte følgende med de tillitsvalgte:
-
forhold som vedrører virksomhetens driftsmessige og økonomiske
status og utvikling
-
forhold som har umiddelbar sammenheng med arbeidsplassen og den
daglige drift
- de alminnelige lønns- og arbeidsforhold ved virksomheten.
Innovasjon Norge har også inngått en egen tillitsvalgtavtale som
beskriver organiseringen av samarbeidet mellom virksomheten og de
tillitsvalgte.
I november 2005 undertegnet Innovasjon Norge avtalen om
Inkluderende arbeidsliv. Det innebærer at vi har fått en nær
samarbeidspartner i Trygdeetatens arbeidslivssenter, og vil i
fellesskap etablere gode målsetninger om et inkluderende
arbeidsliv.
Innovasjon Norges arbeidsmiljøutvalg
består av en representant fra hver av organisasjonene,
representanter fra ledelsen og representanter fra avdeling for
Human Resources og Drift/forvaltning som koordinerer HMS i
samarbeid. Utvalget skal representere hele organisasjonen, men har
flere utfordringer i forhold til å ivareta alle kontorene i
utlandet. De fleste distriktskontorene har eget verneombud, og
noen av kontorene har egne arbeidsmiljøutvalg. Det sentrale
utvalget utarbeider nå en HMS-plan for hele organisasjonen.
Totalt er sykefraværet i Innovasjon Norge for 2005 på 4,30
prosent. Fraværet viser en tydelig nedgang i siste kvartal, og det
er vi godt fornøyd med. En gjennomgang viser at dette kan skyldes
mindre langvarig sykefravær. Det er ikke foretatt en grundig
analyse av om sykefraværet skyldes arbeidsrelaterte forhold eller
ikke. Men hovedtyngden av fraværet er så vidt vi kan se ikke
arbeidsrelaterte sykdommer.
Det har vært en arbeidsrelatert
ulykke i 2005 da en heis falt med en ansatt inni. Vi har ikke hatt
noen dødsulykker.
I 2005 brukte vi 32 670 timer til kompetanseutvikling. Det er 46
timer pr ansatt i gjennomsnitt.
Likestilling i Innovasjon Norge
Selv
om man korrigerer for utdannings- og erfaringsbakgrunn, befinner
relativt flere kvinner seg på lavere stillingsnivå enn menn i
selskapet. Og det er langt færre kvinner enn menn i ledende
stillinger. På ledernivå er det om lag 70 prosent menn og i høyere
fagstillinger om lag 65 prosent menn. Det er også slik at kvinner
er underrepresentert i interne råd, utvalg, team, prosjektgrupper
og liknende.
I 2005 gjennomførte Innovasjon Norge et prosjekt som munnet ut i
en plan for likestilling. Den inneholder en rekke tiltak og mål
innenfor områdene rekruttering og karriereutvikling, ledelse og
kompetanse og bedriftskultur. Handlingsplanen er forankret i
toppledelsen. Dessuten skal likestilling være en naturlig del av
linjelederens arbeid. Den løpende oppfølgingen av
likestillingsarbeidet skal inngå i Innovasjon Norges system for
mål- og resultatrapportering. Likeledes vil kultur- og
klimaundersøkelsene bli brukt aktivt for å følge utviklingen.
Innovasjon Norge har en gjennomgående satsing på kvinner. Målet er
å styrke kvinners posisjon i næringslivet. Derfor har vi flere
programmer for kvinner som etablerere, kvinner i ledelse og
kvinner i styrer. Et av disse – fyrtårnprogrammet – la spesiell
vekt på internasjonalisering. I 2005 arrangerte vi konkurransen
”Innovative kvinner,” for å finne de beste kvinnebedriftene med
internasjonalt potensial og bidra til at de lykkes i sin
internasjonale satsing. I alt har flere enn 1100 kvinner deltatt i
disse programmene.
Ledelse og organer for styring av virksomheten
Administrativt ligger selskapet under Nærings- og
handelsdepartementet. Eierrollen utøves gjennom foretaksmøtet, som
langt på vei tilsvarer generalforsamlingen i et aksjeselskap.
Innovasjon Norge er et særlovselskap som ble opprettet ved lov av
19. desember 2003, virksomheten startet 1. januar 2004.
Selskapets ledelse ser ved
utgangen av 2005 slik ut:
Administrerende direktør: Gunn Ovesen
Stabsdirektør: Finn
Kristian Aamodt
Direktør for strategiske prosjekter:
Randi Hestnes
Direktør for divisjon
Norge: Siri Bjerke
Direktør for divisjon
utland: Jon Strømberg, fungerende
Direktør
for tjenester og produkter: Roar Tobro
Hovedstyret i Innovasjon Norge
for perioden 2004-2006 har følgende sammensetning:
Leder: Steinar Olsen
Nestleder: Gisele Marchand
Medlemmer:
Marit
Orheim Mauritzen
Knut Lægreid
Kjell Storeide
Kirsten
Ingjerd Værdal
Ansattes
representanter:
Kristin Malones
Torbjørn
Fjelltun
Innovasjon Norges arbeid med etikk og mot
korrupsjon
Innovasjon Norge har i 2005 gjennomført et større
etikkprosjekt. Det er utarbeidet etiske retningslinjer og en
etikkpakke til bruk i hele organisasjonen. Alle ansatte har hatt
en gjennomgang av etiske problemstillinger og arbeidet med
dilemmaer. Prosjektet er gjennomført av avdeling for Human
Resources og blir fulgt opp fortløpende. En kultur- og
klimaundersøkelse blant de ansatte i høst viste at 86 prosent sier
at de har god kjennskap til Innovasjon Norges etiske
retningslinjer. Bare 1,3 prosent oppgir at de ikke har kjennskap
til disse retningslinjene
Både overfor kunder og for våre egne medarbeidere er etiske
spørsmål, problemstillinger knyttet til korrupsjon og lokale
forhold viktige arbeidsområder. Vi jobber aktivt for å forberede
norske bedrifter på den virkeligheten de kan møte i andre land. I
våre etiske retningslinjer står det blant annet at vi ikke skal
bidra til forretninger og prosjekter som utgjør en uakseptabel
risiko for medvirkning til uetiske handlinger, krenkelser av
menneskerettighetene, korrupsjon eller miljøødeleggelser. Det står
også at Innovasjon Norge skal være en pådriver for at de samme
etiske holdninger utøves av kunder og øvrige samarbeidspartnere.
Eksemplene på hvordan vi utøver denne pådriverrollen er mange:
-
Eksportskolen er et utdanningsprogram som går over ni måneder.
Allerede på den første samlingen tar vi opp problematikken
kultur, korrupsjon og dilemmatrening.
-
Andre eksempler er at Innovasjon Norges kontor i Johannesburg
har utarbeidet en introduksjon til lokal forretningsskikk som
besøkende selskaper får presentert. Der blir bedriftene
orientert om nulltoleranse på viktige spørsmål som
menneskerettigheter og korrupsjon.
-
Næringslivets bistandskonferanse er en årlig begivenhet der mer
enn 200 deltakere fra næringsliv, myndigheter og
bistandsorganisasjoner møtes for å diskutere spørsmål som i stor
grad har med samfunnsansvar å gjøre. Blant temaene i 2005 var:
”Lønnsomhet og utvikling – næringslivets vitale rolle i kampen
mot fattigdom” og ”Partnerskap – nye samarbeidsmodeller med
UNDP.”
Innovasjon Norge forvalter investeringsfond som sammen med norsk
næringsliv kan gjøre bedriftsøkonomiske investeringer i Russland,
Ukraina, øvrige land i SUS og i de landene på Balkan som er
utenfor EU. Hvis man regner med investeringer i de landene som ble
medlem av EU i 2004, har Innovasjon Norge gjort 25 investeringer i
området. Vi har sett problemstillingen oppstå i selskap hvor vi
har vært involvert, og i de mange prosjektene som vi har vurdert i
de ni årene fondene har eksistert.
Personvern og taushetsplikt
Innovasjon
Norge har klare regler for taushetsplikt. Medarbeidere må
underskrive en taushetserklæring der de aksepterer at de har
taushetsplikt om andres forretningsmessige eller private forhold
som de blir kjent med i sitt arbeid. Taushetsplikten gjelder ikke
bare utad, men også overfor medarbeidere som ikke har behov for
opplysningene i sitt arbeid, men likevel slik at taushetsplikten
ikke hindrer utviklingen av bransjekunnskap, godt samarbeid og et
aktivt fagmiljø i selskapet. Taushetsplikten skal ikke hindre
medarbeidere i å informere overordnede om forhold som antas å være
i strid med gjeldende lover og forskrifter.