AMERICAS
Region Amerikas har i 2005 fokusert på noen
hovedområdene IKT (teknologi i bred forstand), olje og gass,
bioteknologi og ”life science” samt reiseliv. I tillegg har det
vært flere prosjekter knyttet til alternativ energi og
fiskeriteknologi. Regionen har naturlig nok også mange
enkeltprosjekter som er koblet til andre sektorer.
Innovation Norway, Region Americas, April 2006.
IKT
Innen IKT-sektoren har
hovedinnsatsen vært knyttet til kobling mot risikokapitalmarkedet,
markedsevalueringer, produksjon av trendinformasjon samt generell
kobling mot potensielle partnere/markedskanaler. Sektoren er meget
bred og fragmentert, og det er betydelige utfordringer knyttet til
å bygge relevante nettverk med begrensede ressurser.
Olje- og gass
Olje- og gass-sektoren er
preget av en annen dynamikk, og geografisk sett er sektoren mer
oversiktlig. Hovedfokus har vært lagt mot Mexicogulfen og sokkelen
på utsiden av Brasil. Denne sektoren er mer fokusert geografisk
sett. Statoil og Hydro har investert beløp i milliardklassen både
i Mexicogulfen og i Brasil, og det er betydelig muligheter for
norsk næringsliv i kjølvannet av disse to norske lokomotivene.
Life-science
”Life science”-sektoren preges
på samme måte som IKT-sektoren av en ”born global dynamikk”. Denne
sektoren er tett koblet til forskningsaktiviteter samt kobling mot
risikokapital, og hovedfokus har vært lagt på å bygge nettverk i
Boston-området samt forståelse for noen hovedmiljøer andre steder
i USA.
Dette er en fremtidig bransje i Norge, men
utfordringen er at bioteknologi fortsatt er et relativt lite miljø
i Norge. Det er fortsatt en utfordring å gjøre de rette koblingene
mellom typisk forskerrettede miljøer med de mer kommersielle
miljøene. Det representerer også en tydelig forskjell mellom
aktørene i USA og Norge.
Canada
I Canada har hovedfokus vært lagt på
fiskerisektoren samt alternativ energi. Betydelig innsats har også
vært lagt på møbelsektoren og et par større IKT-prosjekter. Canada
representerer et stort, men relativt ukjent marked for norsk
næringsliv.
Reiseliv
På reiselivssiden legges hovedfokus
på PR, kampanjemarkedet samt ulike tiltak mot turoperatørene i
Nord-Amerika. Tilstrekkelig synlighet vil alltid være en stor
oppgave. Likeledes representerer distribusjonsleddet en kraftig
utfordring, i tillegg til transportkapasitet av turister fra dette
kontinentet.
Brasil
I Brasil arbeides det mye med
etableringstjenester samt kunnskapsoverføring av lokal
markedsdynamikk og bedriftskultur. Det er generelt mye mindre
kunnskap om dette markedet blant norske aktører. De øvrige landene
i Syd-Amerika dekkes prosjektvis fra Innovasjon Norges kontor i
Brasil samt gjennom samarbeid med de ulike
ambassadene/konsulatene.