Gå rett til innholdet



Årsrapport 2005

INNHENTING OG SPREDNING AV KUNNSKAP OM INTERNASJONALE MARKEDS- OG KONKURRANSEFORHOLD

Innovasjon Norge har her en rekke aktiviteter. Vi foretar analyser for å identifisere nye markedsmuligheter for norske bedrifter og har ulike nettbaserte og andre informasjonskanaler som skal øke bedriftenes kunnskap.

Innovasjon Norges uteapparat og avdelinger ved hovedkontoret behandlet ca. 20 000 henvendelser i 2005 om generelle eksportspørsmål fra norske eller utenlandske bedrifter og organisasjoner og rundt 2 500 henvendelser om handelstekniske spørsmål.

Eksportskolen
Innovasjon Norge arrangerte i 2005 33 kurs med 446 deltakere. Både kvinneandelen og andelen små og mellomstore bedrifter var ca. 54 %. For å tilpasse Innovasjon Norges kompetansetilbud til en økende tjenesteeksport ble det i 2005 utviklet et grunnkurs i internasjonal handel med tjenester som skal testes i første kvartal 2006.

Totalt ble det i 2005 bl.a. avsluttet:
• Fire kompetanseprogrammer
• 15 handelstekniske kurs
• Elleve bedriftsinterne kurs

Det er stor etterspørsel etter Eksportskolens kompetanseprogrammer av seks til ni måneders varighet. Disse programmene arrangeres regionalt i samarbeid med kontorene i Norge og i 2005 ble det holdt samlinger i Sogn og Fjordane, Buskerud, Nordland, Troms og Finnmark.

Merkevareprogrammet for reiselivet ble startet i 2005 i samarbeid med fylkesselskapet for reiselivet i Nordland.  21 deltok på programmet som tok utgangspunkt i merkevaren Nordland – ”verdens vakreste kyst”. Dette var en pilot og er nå under evaluering med sikte på å kunne gjentas andre steder i landet i 2006.  
 
Handelsteknisk avdeling: Kunnskap om internasjonale markedsforhold
Eksportbedriftene bør ha god oversikt over vilkår og regler som gjelder på markedene bedriften eksporterer til, eller planlegger å eksportere til. Dette for å redusere risiko og sikre rask, effektiv og lønnsom eksport. Toll og avgifter, tollprosedyrer, moms, dokumentasjon, produkt- og miljøkrav, leveringsbetingelser, betalings- og sikringsformer og kontrakter er noen eksempler på utfordringer som bedriften møter i sitt eksportarbeid.
 
Innovasjon Norges arbeid med å bistå norsk næringsliv med handelstekniske problemstillinger består i hovedsak av å svare på henvendelser, nyhetsformidling, publikasjoner og nettjenester, kurs- og seminarvirksomhet samt rådgiving.

I 2005 besvarte Innovasjon Norge rundt 2 500 handelstekniske spørsmål. Antall henvendelser i 2005 er omtrent på samme nivå som i 2004.  Dette fordeler seg på:

• Toll og avgifter (inkl. moms) 48 %
• Eksportdokumenter 30 %       
• Transport/logistikk 6 %
• Eksportjus 5 %
• Frihandel 5 %
• Markedsinformasjon 3 %
• Annet 4 %

Publikasjoner og nettjenester

EksportAktuelt:
For å sikre at norske eksportbedrifter er oppdatert på forandringer i markedsforhold og markedskrav, publiseres handelstekniske nyheter i Innovasjon Norges elektroniske nyhetsbrev EksportAktuelt. Nyhetsbrevet er gratis, kommer ut annenhver uke og har 5 167 abonnenter.

Eksporthåndboken er en internettjeneste som tilbyr norske eksportbedrifter enkel, rask og sikker informasjon om importforhold og importkrav i 190 utenlandske markeder. I tillegg til webtjenesten, får alle abonnenter en trykt versjon årlig. Eksporthåndboken har 343 abonnenter, hvorav flere har valgt et bedriftsabonnement som kan brukes av alle i bedriften. Tjenesten har totalt rundt 500 brukere.

Veiledere: Innovasjon Norge utgir veiledere innen praktisk eksportarbeid og markedsadgang (handelsteknikk). Veilederne gir eksportbedrifter en enkel oversikt over de ulike fagområdene, og de er gode oppslagsverk i bedriftens daglige eksportarbeid. Publikasjonene kan bestilles uten kostnader eller lastes ned elektronisk. I første halvår 2005 ble det publisert en veileder om EU og moms samt om bruken av elektroniske markedsplasser. Arbeidet med en ABC-veileder for nye og uerfarne eksportører ble påbegynt.

I 2005 hadde Handelsteknisk avdeling rundt 25 rådgivningsoppdrag med vekt på toll- og avgiftsregler og bruken av frihandelsregler.