INNHENTING OG SPREDNING AV KUNNSKAP OM INTERNASJONALE
MARKEDS- OG KONKURRANSEFORHOLD
Innovasjon Norge har her en rekke aktiviteter. Vi foretar
analyser for å identifisere nye markedsmuligheter for norske
bedrifter og har ulike nettbaserte og andre informasjonskanaler
som skal øke bedriftenes kunnskap.
Innovasjon Norges uteapparat og avdelinger ved
hovedkontoret behandlet ca. 20 000 henvendelser i 2005 om
generelle eksportspørsmål fra norske eller utenlandske bedrifter
og organisasjoner og rundt 2 500 henvendelser om handelstekniske
spørsmål.
Eksportskolen
Innovasjon Norge arrangerte i 2005 33 kurs med 446
deltakere. Både kvinneandelen og andelen små og mellomstore
bedrifter var ca. 54 %. For å tilpasse Innovasjon Norges
kompetansetilbud til en økende tjenesteeksport ble det i 2005
utviklet et grunnkurs i internasjonal handel med tjenester som
skal testes i første kvartal 2006.
Totalt ble det i
2005 bl.a. avsluttet:
• Fire kompetanseprogrammer
• 15 handelstekniske kurs
• Elleve
bedriftsinterne kurs
Det er stor etterspørsel etter
Eksportskolens kompetanseprogrammer av seks til ni måneders
varighet. Disse programmene arrangeres regionalt i samarbeid med
kontorene i Norge og i 2005 ble det holdt samlinger i Sogn og
Fjordane, Buskerud, Nordland, Troms og Finnmark.
Merkevareprogrammet for reiselivet ble startet i 2005 i samarbeid
med fylkesselskapet for reiselivet i Nordland. 21 deltok på
programmet som tok utgangspunkt i merkevaren Nordland – ”verdens
vakreste kyst”. Dette var en pilot og er nå under evaluering med
sikte på å kunne gjentas andre steder i landet i
2006.
Handelsteknisk avdeling:
Kunnskap om internasjonale markedsforhold
Eksportbedriftene bør ha god oversikt over vilkår og regler som
gjelder på markedene bedriften eksporterer til, eller planlegger å
eksportere til. Dette for å redusere risiko og sikre rask,
effektiv og lønnsom eksport. Toll og avgifter, tollprosedyrer,
moms, dokumentasjon, produkt- og miljøkrav, leveringsbetingelser,
betalings- og sikringsformer og kontrakter er noen eksempler på
utfordringer som bedriften møter i sitt eksportarbeid.
Innovasjon Norges arbeid med å bistå norsk
næringsliv med handelstekniske problemstillinger består i hovedsak
av å svare på henvendelser, nyhetsformidling, publikasjoner og
nettjenester, kurs- og seminarvirksomhet samt rådgiving.
I 2005 besvarte Innovasjon Norge rundt 2 500 handelstekniske
spørsmål. Antall henvendelser i 2005 er omtrent på samme nivå som
i 2004. Dette fordeler seg på:
• Toll og avgifter (inkl. moms) 48 %
• Eksportdokumenter
30 %
• Transport/logistikk 6 %
• Eksportjus 5 %
• Frihandel
5 %
• Markedsinformasjon 3 %
• Annet 4 %
Publikasjoner og
nettjenester
EksportAktuelt: For å sikre at norske eksportbedrifter er oppdatert på
forandringer i markedsforhold og markedskrav, publiseres
handelstekniske nyheter i Innovasjon Norges elektroniske
nyhetsbrev EksportAktuelt. Nyhetsbrevet er gratis, kommer ut
annenhver uke og har 5 167 abonnenter.
Eksporthåndboken
er en internettjeneste som tilbyr norske eksportbedrifter enkel,
rask og sikker informasjon om importforhold og importkrav i 190
utenlandske markeder. I tillegg til webtjenesten, får alle
abonnenter en trykt versjon årlig. Eksporthåndboken har 343
abonnenter, hvorav flere har valgt et bedriftsabonnement som kan
brukes av alle i bedriften. Tjenesten har totalt rundt 500
brukere.
Veiledere: Innovasjon
Norge utgir veiledere innen praktisk eksportarbeid og
markedsadgang (handelsteknikk). Veilederne gir eksportbedrifter en
enkel oversikt over de ulike fagområdene, og de er gode
oppslagsverk i bedriftens daglige eksportarbeid. Publikasjonene
kan bestilles uten kostnader eller lastes ned elektronisk. I
første halvår 2005 ble det publisert en veileder om EU og moms
samt om bruken av elektroniske markedsplasser. Arbeidet med en
ABC-veileder for nye og uerfarne eksportører ble påbegynt.
I 2005 hadde Handelsteknisk avdeling rundt 25
rådgivningsoppdrag med vekt på toll- og avgiftsregler og bruken av
frihandelsregler.