Gå rett til innholdet



Årsrapport 2005

UTNYTTELSE AV INTERNASJONALE MARKEDSMULIGHETER

Innovasjon Norge har her en rekke tilbud som er behovstilpasset og omfatter konkrete oppdrag fra bedriftene. Disse oppdragene tar vi betaling for. I 2005 gjennomførte kontorene i utlandet 217 oppdrag hvor kundene har betalt 100 % av kostnadene.  I tillegg er det til sammen 255 avsluttede oppdrag fra SMB-I programmet og INT-programmet som er subsidiert.


Kontorene i utlandet mottar gode tilbakemeldinger fra sine kunder og det legges vekt på at assistansen bedriften har mottatt i stor grad har bidratt til konkrete markedsresultater.

Markedsrådgivning
Innovasjon Norge bruker vesentlige ressurser på innhenting og formidling av internasjonale markedsmuligheter for norsk industri og forskningsinstitusjoner. En betydelig del av ressursene benyttes til utarbeidelse av konkrete markedsrapporter innenfor prioriterte sektorer. Disse rapportene blir formidlet både via våre hjemmesider, i samarbeid med våre partnere og i form av både generelle og spissede seminarer mot definerte målgrupper.

Det legges gjennom disse prosjektene vesentlig vekt på å bygge og videreutvikle internasjonale nettverk innenfor våre strategiske satsingsområder. Dette arbeidet er avgjørende for å kunne innhente og formidle relevant og oppdatert informasjon og kunnskap.

Innovasjon Norge gjennomfører også flere prosjekter som er fullfinansiert av samarbeidspartnere eller enkeltbedrifter eller nettverk av bedrifter. Dette utgjorde i 2005 i alt 16,6 millioner kroner. En vesentlig del av dette er medfinansiering av stillinger på kontorene i utlandet, bl.a. fra INTSOK og Forskningsrådet. 

Foto: Gunhild Gaarder Kjørstad
Tydelig norsk markering på olje- og gassmesse i Moskva.

Små og mellomstore bedrifter med internasjonale vekstambisjoner
- INT-programmet: internasjonalisering av nyetablerte teknologibedrifter skal bidra til at unge teknologi- og kunnskapsbedrifter med internasjonal potensial oppnår lønnsom økonomisk vekst i internasjonale markeder, raskere, sikrere og mer effektivt enn om bedriftene ikke hadde hatt tilgang til vår kompetanse, finansieringsordninger og nettverkskoblinger.

Målgruppen er nyetablerte teknologi- og kunnskapsbedrifter som har forutsetning for å skaffe seg konkurransefortrinn på ett eller flere internasjonale markeder. De må også ha nødvendige interne ressurser til å omsette Innovasjon Norges medvirkning til lønnsom, økonomisk verdiskaping.

Tjenestene utføres av våre kontorer i utlandet i samarbeid med bedriftens kundeansvarlige på kontorene i Norge.

Det ble i INT-programmet avsluttet 154 prosjekter i 2005 og det ble satt i gang 134 nye prosjekter. I alt 94 bedrifter har vært knyttet til disse nye prosjektene i 2005. Det betyr at flere av bedriftene enten har prosjekter i flere internasjonale markeder samtidig eller gjennomfører flere prosjekter i samme marked.

Innovasjon Norges kontorer i Vest-Europa hadde flest prosjekter med 61 av de 134 nye i 2005 (45%). Region Amerikas og region Asia hadde hhv. 23 % og 22 % av prosjektene.

Bedrifter innen energi og miljø-sektoren har det største antall nye enkeltprosjekter i 2005 med til sammen 40, deretter følger IKT- og biomedisin/helse-sektoren med hhv. 23 og 21 oppdrag.

- SMB-I ordningen: Ordningen er viktig for å bidra til at etablerte små og mellomstore bedrifter utnytter sine muligheter for vekst. Kontorene i Norge og i utlandet samarbeider om å få med bedrifter i ordningen.

Innovasjon Norge ønsker med ordningen å øke norske bedrifters konkurranseevne og lønnsomhet i internasjonale markeder gjennom formidling av informasjon og kunnskap om internasjonale markedsmuligheter, rådgivning og assistanse til bedrifter med stort eksportpotensial.

Vi ønsker også å få til nettverksbygging og tiltak som styrker samarbeidet mellom bedrifter og bransjer for å utnytte internasjonale markedsmuligheter. Målgruppen for ordningen er norske bedrifter med internasjonale ambisjoner og som tilfredsstiller EØS regelverkets SMB definisjon. Ordningen tilbyr 50 % støtte på tjenester utført av Innovasjon Norges kontorer i utlandet.

Det ble avsluttet 101 oppdrag i 2005 og det ble igangsatt 95 nye SMB-I.

- Springboard-satsingen: Springboard UK ble startet opp som et pilotprosjekt i 2002 basert på kunnskap om de viktigste flaskehalser for bedriftenes internasjonaliseringssatsinger. Samtidig ønsket det engelske virkemiddelapparatet å rekruttere utenlandske bedrifter til å lokalisere seg i det bristiske markedet. De tilbød tilgang til forsknings- og industriparker, tilgang til deres lokale kompetanse- og forretningsnettverk og finansielle virkemidler.

De norske bedriftene ønsket spesielt å:
• finne kjøpsbeslutningstagere
• delta i nettverk som ledet til forretningsmuligheter
• å finne forretningspartnere
• etablering av kontor i markedet

Innovasjon Norge ønsket med prosjektet å etablere arbeidsprosesser som systematisk utnyttet det britiske tilbudet til norske bedrifter og ville bistå bedriftene i deres utfordringer for å lykkes i internasjonale markeder.

I perioden 2002 til 2005 har 36 bedrifter deltatt i Springboard UK. I 2004 ble tilbudet utvidet til det tyske markedet. 200 offentlige og private teknologiutviklingssentre er her sentrale samarbeidsaktører. I Tyskland har åtte bedrifter deltatt i løpet av 2004 og 2005.

I 2005 var det i England ni bedrifter inne i programmet hvorav to nye bedrifter var rekruttert. I Tyskland ble det rekruttert fire nye bedrifter i 2005.

Springboard UK ble evaluert i juni 2005. Konklusjonene er at bedriftenes kvalifikasjoner, engasjement og innsats er de viktigste suksesskriterier. 50 % av de intervjuede selskapene var fortsatt med i programmet og har oppnådd positive resultater mht. økt salg og sysselsetting. Rapporten understreker at Springboard tjenesten ikke bidrar til å flytte sysselsetting fra Norge fordi bedriftene ønsker adgang til nye markeder og ikke produksjon i utlandet.

Internasjonale flerbedriftsprosjekter
Innovasjon Norge prioriterer prosjekter som gir bedriftene ny kunnskap og kompetanse innen markeder, teknologier, innovasjon og kommersialisering. Vi ønsker å sette i gang prosjekter som bidrar til å samle sektorer/bransjer til felles anstrengelser innen internasjonalisering.

512 bedrifter har deltatt i internasjonale flerbedriftsprosjekter i 2005.

Militære gjenkjøp og industrisamarbeid
Innovasjon Norge har i 2005 vært engasjert i gjenkjøpsarbeid i forbindelse med kjøp av fregatter og deltatt i Forsvarsdepartementets arbeidsgruppe for industrisamarbeid knyttet til kommende kampflyanskaffelse.

- Gjenkjøpsprogram - fregatter: Innovasjon Norge leder den såkalte IN-gruppen (som består av representanter fra Innovasjon Norge, Forskningsrådet, Norsk Romsenter og NHD) som forvalter et gjenkjøpsprogram for flerbruksprodukter under fregattgjenkjøpet.  IN-gruppens oppgave er å bistå Navantia (fregattbyggeren i Spania) med å oppfylle sin gjenkjøpsforpliktelse innen definerte produktområder.

IN-gruppen hadde i 2005 fem møter samt to prosjektstatusmøter med Navantia. På møtene med Navantia fremmet IN-gruppen 14 prosjektforslag. Seks av disse ble godkjent av Forsvarsdepartementet i 2005. De øvrige åtte var fremmet for Navantia  i november og var derfor ved utgangen av 2005 ikke ferdigbehandlet av Navantia. 

IN-gruppen hadde ved utgangen av 2005 en portefølje på 52 løpende gjenkjøpsprosjekter med et tilsvarende antall norske bedrifter involvert. De aller fleste prosjektene dreier seg om markedsarbeid og salg i Spania. Nesten alle produktene er høyteknologiprodukter og i hovedsak basert på utviklingsarbeid i Norge de siste fem årene. Markedsarbeidet i Spania omfatter i betydelig grad tilpasning av produktene til kundenes krav, noe som også medfører en del utviklingsarbeid.

Programmet har en samlet ramme på 1 milliard kroner. Ved utgangen av 2005 hadde porteføljen en verdi på nær 400 millioner kroner.

- Industrisamarbeid i forbindelse med jagerflyanskaffelse: Innovasjon Norge deltok i 2005 i Forsvarsdepartementets arbeidsgruppe for industrisamarbeid knyttet til jagerflyanskaffelsen.

Industrien var representert ved FSi (Forsvars- og Sikkerhetsindustriens Forening) og en rekke prosjekter ble diskutert. Det ble enighet i gruppen om å prioritere industriutvikling i Norge innenfor avanserte kompositter som det viktigste industriprosjektet den valgte jagerflyleverandøren skulle inviteres til å satse på.

Næringsutvikling og bistand
Innovasjon Norge er partner for bedrifter og myndigheter som søker markedskunnskap, kompetanse og internasjonale nettverk innen markedsføring og internasjonalisering mot utviklingsland. Målsetningen er å øke norsk næringslivs engasjement i lønnsomme og bærekraftige prosjekter i markeder under utvikling.

Innovasjon Norge ønsker å forene de ulike næringspolitiske virkemidlene med midler som er tilgjengelige for bedrifter som ønsker å etablere samarbeid i utviklingsland. Innovasjon Norge arbeidet også i 2005 målrettet for å koble sammen og styrke næringsutvikling i nord med næringsutvikling i sør. Våre viktigste samarbeidspartnere er Utenriksdepartementet ute og hjemme, NORAD, NHO og Norfund.

- NOREPS-nettverket: I 2005 ble det satt rekord i leveranser av nødhjelpsprodukter gjennom det norske beredskapssystemet NOREPS, the Norwegian Emergency Preparedness System, som administreres av Innovasjon Norge på vegne av UD. Til sammen leverte et tyvetalls NOREPS–bedrifter varer og tjenester for over 480 millioner kroner.

Gjennom NOREPS-nettverket tilbyr Innovasjon Norge et bredt sammensatt servicetilbud til bedriftene. Dette omfatter både individuelle tilbud samt en rekke fellestiltak i form av nyhetsbrev, temamøter, salgsreiser og felles markeringer på relevante utstillinger og møteplasser.

- MatchMaking-programmet: Innovasjon Norge har ansvaret for å administrere NORADs MatchMaking-program for Sør-Afrika og India. Programmet bidrar til lønnsomt samarbeid mellom norske bedrifter og bedrifter i de aktuelle landene. Samarbeidet er langsiktig og innebærer overføring av teknologi og kompetanse som skaper arbeidsplasser. De aller fleste av bedriftene er små og mellomstore bedrifter fra distrikts-Norge som har visjoner om internasjonalisering og ønske om å arbeide i nye vekstmarkeder.

Totalt har 210 norske selskaper deltatt i MatchMaking-prgrammet for Sør-Afrika siden etableringen i 1997. I 2005 ble det etablert 21 samarbeidsavtaler av ulik karakter. 66 norske bedrifter har vært igjennom programmet for India i løpet av de tre årene programmet har eksistert. I 2005 resulterte dette i to etableringer, syv intensjonsavtaler og at fem bedrifter har gjennomført testproduksjon i India. 

India er et interessant, men utfordrende marked hvor gode forbindelser og nettverk er nødvendig for å lykkes. Som støtte til norske selskaper som prioriterer India har Innovasjon Norge etablert et Nettverksforum India-Norge. I 2005 ble det etablert et eget Innovasjon Nore-kontor i New Delhi.

- Næringslivets bistandskonferanse og Innovasjon Norges Frokostklubb: Dette er to andre viktige arenaer for faglig oppdatering og nettverking for ulike aktører engasjert i næringsutvikling og bistand. I 2005 arrangerte Innovasjon Norge Næringslivets bistandskonferanse i samarbeid med NHO og samlet nærmere 220 representanter fra næringsliv, frivillige organisasjoner og utviklingsmyndigheter.