UTNYTTELSE AV INTERNASJONALE MARKEDSMULIGHETER
Innovasjon Norge har her en rekke tilbud som er
behovstilpasset og omfatter konkrete oppdrag fra bedriftene.
Disse oppdragene tar vi betaling for. I 2005 gjennomførte
kontorene i utlandet 217 oppdrag hvor kundene har betalt 100 %
av kostnadene. I tillegg er det til sammen 255 avsluttede
oppdrag fra SMB-I programmet og INT-programmet som er
subsidiert.
Kontorene i utlandet mottar gode tilbakemeldinger fra
sine kunder og det legges vekt på at assistansen bedriften har
mottatt i stor grad har bidratt til konkrete markedsresultater.
Markedsrådgivning
Innovasjon Norge bruker vesentlige ressurser på innhenting og
formidling av internasjonale markedsmuligheter for norsk industri
og forskningsinstitusjoner. En betydelig del av ressursene
benyttes til utarbeidelse av konkrete markedsrapporter innenfor
prioriterte sektorer. Disse rapportene blir formidlet både via
våre hjemmesider, i samarbeid med våre partnere og i form av både
generelle og spissede seminarer mot definerte målgrupper.
Det legges gjennom disse prosjektene vesentlig vekt på
å bygge og videreutvikle internasjonale nettverk innenfor våre
strategiske satsingsområder. Dette arbeidet er avgjørende for å
kunne innhente og formidle relevant og oppdatert informasjon og
kunnskap.
Innovasjon Norge gjennomfører også flere
prosjekter som er fullfinansiert av samarbeidspartnere eller
enkeltbedrifter eller nettverk av bedrifter. Dette utgjorde i 2005
i alt 16,6 millioner kroner. En vesentlig del av dette er
medfinansiering av stillinger på kontorene i utlandet, bl.a. fra
INTSOK og Forskningsrådet.
Tydelig norsk markering på olje- og gassmesse i Moskva.
Små og mellomstore bedrifter med internasjonale vekstambisjoner
- INT-programmet: internasjonalisering av
nyetablerte teknologibedrifter skal bidra til at unge teknologi-
og kunnskapsbedrifter med internasjonal potensial oppnår lønnsom
økonomisk vekst i internasjonale markeder, raskere, sikrere og mer
effektivt enn om bedriftene ikke hadde hatt tilgang til vår
kompetanse, finansieringsordninger og nettverkskoblinger.
Målgruppen
er nyetablerte teknologi- og kunnskapsbedrifter som har
forutsetning for å skaffe seg konkurransefortrinn på ett eller
flere internasjonale markeder. De må også ha nødvendige interne
ressurser til å omsette Innovasjon Norges medvirkning til lønnsom,
økonomisk verdiskaping.
Tjenestene utføres av våre
kontorer i utlandet i samarbeid med bedriftens kundeansvarlige på
kontorene i Norge.
Det ble i INT-programmet avsluttet
154 prosjekter i 2005 og det ble satt i gang 134 nye prosjekter. I
alt 94 bedrifter har vært knyttet til disse nye prosjektene i
2005. Det betyr at flere av bedriftene enten har prosjekter i
flere internasjonale markeder samtidig eller gjennomfører flere
prosjekter i samme marked.
Innovasjon Norges kontorer
i Vest-Europa hadde flest prosjekter med 61 av de 134 nye i 2005
(45%). Region Amerikas og region Asia hadde hhv. 23 % og 22 % av
prosjektene.
Bedrifter innen energi og miljø-sektoren
har det største antall nye enkeltprosjekter i 2005 med til sammen
40, deretter følger IKT- og biomedisin/helse-sektoren med hhv. 23
og 21 oppdrag.
- SMB-I ordningen: Ordningen er viktig for å
bidra til at etablerte små og mellomstore bedrifter utnytter sine
muligheter for vekst. Kontorene i Norge og i utlandet
samarbeider om å få med bedrifter i ordningen.
Innovasjon Norge ønsker med ordningen å øke norske
bedrifters konkurranseevne og lønnsomhet i internasjonale markeder
gjennom formidling av informasjon og kunnskap om internasjonale
markedsmuligheter, rådgivning og assistanse til bedrifter med
stort eksportpotensial.
Vi ønsker også å få til
nettverksbygging og tiltak som styrker samarbeidet mellom
bedrifter og bransjer for å utnytte internasjonale
markedsmuligheter. Målgruppen for ordningen er norske bedrifter
med internasjonale ambisjoner og som tilfredsstiller EØS
regelverkets SMB definisjon. Ordningen tilbyr 50 % støtte på
tjenester utført av Innovasjon Norges kontorer i utlandet.
Det
ble avsluttet 101 oppdrag i 2005 og det ble igangsatt 95
nye SMB-I.
- Springboard-satsingen: Springboard UK ble startet opp som et pilotprosjekt i 2002 basert
på kunnskap om de viktigste flaskehalser for bedriftenes
internasjonaliseringssatsinger. Samtidig ønsket det engelske
virkemiddelapparatet å rekruttere utenlandske bedrifter til å
lokalisere seg i det bristiske markedet. De tilbød tilgang til
forsknings- og industriparker, tilgang til deres lokale
kompetanse- og forretningsnettverk og finansielle virkemidler.
De norske bedriftene ønsket spesielt å:
• finne
kjøpsbeslutningstagere
• delta i nettverk som ledet til
forretningsmuligheter
• å finne forretningspartnere
• etablering av kontor i markedet
Innovasjon
Norge ønsket med prosjektet å etablere arbeidsprosesser som
systematisk utnyttet det britiske tilbudet til norske bedrifter og
ville bistå bedriftene i deres utfordringer for å lykkes i
internasjonale markeder.
I perioden 2002 til 2005 har
36 bedrifter deltatt i Springboard UK. I 2004 ble tilbudet utvidet
til det tyske markedet. 200 offentlige og private
teknologiutviklingssentre er her sentrale samarbeidsaktører. I
Tyskland har åtte bedrifter deltatt i løpet av 2004 og 2005.
I 2005 var det i England ni bedrifter inne i
programmet hvorav to nye bedrifter var rekruttert. I Tyskland ble
det rekruttert fire nye bedrifter i 2005.
Springboard
UK ble evaluert i juni 2005. Konklusjonene er at bedriftenes
kvalifikasjoner, engasjement og innsats er de viktigste
suksesskriterier. 50 % av de intervjuede selskapene var fortsatt
med i programmet og har oppnådd positive resultater mht. økt salg
og sysselsetting. Rapporten understreker at Springboard tjenesten
ikke bidrar til å flytte sysselsetting fra Norge fordi bedriftene
ønsker adgang til nye markeder og ikke produksjon i utlandet.
Internasjonale flerbedriftsprosjekter
Innovasjon Norge prioriterer prosjekter som gir bedriftene
ny kunnskap og kompetanse innen markeder, teknologier, innovasjon
og kommersialisering. Vi ønsker å sette i gang prosjekter som
bidrar til å samle sektorer/bransjer til felles anstrengelser
innen internasjonalisering.
512 bedrifter har deltatt
i internasjonale flerbedriftsprosjekter i 2005.
Militære
gjenkjøp og industrisamarbeid
Innovasjon Norge har i 2005 vært engasjert i
gjenkjøpsarbeid i forbindelse med kjøp av fregatter og deltatt i
Forsvarsdepartementets arbeidsgruppe for industrisamarbeid knyttet
til kommende kampflyanskaffelse.
- Gjenkjøpsprogram -
fregatter: Innovasjon Norge leder den såkalte IN-gruppen (som består av
representanter fra Innovasjon Norge, Forskningsrådet, Norsk
Romsenter og NHD) som forvalter et gjenkjøpsprogram for
flerbruksprodukter under fregattgjenkjøpet. IN-gruppens
oppgave er å bistå Navantia (fregattbyggeren i Spania) med å
oppfylle sin gjenkjøpsforpliktelse innen definerte produktområder.
IN-gruppen hadde i 2005 fem møter samt to
prosjektstatusmøter med Navantia. På møtene med Navantia fremmet
IN-gruppen 14 prosjektforslag. Seks av disse ble godkjent av
Forsvarsdepartementet i 2005. De øvrige åtte var fremmet for
Navantia i november og var derfor ved utgangen av 2005 ikke
ferdigbehandlet av Navantia.
IN-gruppen hadde ved
utgangen av 2005 en portefølje på 52 løpende gjenkjøpsprosjekter
med et tilsvarende antall norske bedrifter involvert. De aller
fleste prosjektene dreier seg om markedsarbeid og salg i Spania.
Nesten alle produktene er høyteknologiprodukter og i hovedsak
basert på utviklingsarbeid i Norge de siste fem årene.
Markedsarbeidet i Spania omfatter i betydelig grad tilpasning av
produktene til kundenes krav, noe som også medfører en del
utviklingsarbeid.
Programmet har en samlet ramme på 1
milliard kroner. Ved utgangen av 2005 hadde porteføljen en verdi
på nær 400 millioner kroner.
- Industrisamarbeid i forbindelse med
jagerflyanskaffelse: Innovasjon Norge deltok i 2005 i Forsvarsdepartementets
arbeidsgruppe for industrisamarbeid knyttet til
jagerflyanskaffelsen.
Industrien var representert ved
FSi (Forsvars- og Sikkerhetsindustriens Forening) og en rekke
prosjekter ble diskutert. Det ble enighet i gruppen om å
prioritere industriutvikling i Norge innenfor avanserte
kompositter som det viktigste industriprosjektet den valgte
jagerflyleverandøren skulle inviteres til å satse på.
Næringsutvikling og
bistand
Innovasjon Norge er partner for bedrifter og myndigheter
som søker markedskunnskap, kompetanse og internasjonale nettverk
innen markedsføring og internasjonalisering mot utviklingsland.
Målsetningen er å øke norsk næringslivs engasjement i lønnsomme og
bærekraftige prosjekter i markeder under utvikling.
Innovasjon
Norge ønsker å forene de ulike næringspolitiske virkemidlene med
midler som er tilgjengelige for bedrifter som ønsker å etablere
samarbeid i utviklingsland. Innovasjon Norge arbeidet også i 2005
målrettet for å koble sammen og styrke næringsutvikling i nord med
næringsutvikling i sør. Våre viktigste samarbeidspartnere er
Utenriksdepartementet ute og hjemme, NORAD, NHO og Norfund.
- NOREPS-nettverket: I 2005 ble det
satt rekord i leveranser av nødhjelpsprodukter gjennom det norske
beredskapssystemet NOREPS, the Norwegian Emergency Preparedness
System, som administreres av Innovasjon Norge på vegne av UD. Til
sammen leverte et tyvetalls NOREPS–bedrifter varer og tjenester
for over 480 millioner kroner.
Gjennom
NOREPS-nettverket tilbyr Innovasjon Norge et bredt sammensatt
servicetilbud til bedriftene. Dette omfatter både individuelle
tilbud samt en rekke fellestiltak i form av nyhetsbrev, temamøter,
salgsreiser og felles markeringer på relevante utstillinger og
møteplasser.
- MatchMaking-programmet: Innovasjon Norge har ansvaret for å administrere NORADs
MatchMaking-program for Sør-Afrika og India. Programmet bidrar til
lønnsomt samarbeid mellom norske bedrifter og bedrifter i de
aktuelle landene. Samarbeidet er langsiktig og innebærer
overføring av teknologi og kompetanse som skaper arbeidsplasser.
De aller fleste av bedriftene er små og mellomstore bedrifter fra
distrikts-Norge som har visjoner om internasjonalisering og ønske
om å arbeide i nye vekstmarkeder.
Totalt har 210 norske
selskaper deltatt i MatchMaking-prgrammet for Sør-Afrika siden
etableringen i 1997. I 2005 ble det etablert 21 samarbeidsavtaler
av ulik karakter. 66 norske bedrifter har vært igjennom programmet
for India i løpet av de tre årene programmet har eksistert. I
2005 resulterte dette i to etableringer, syv intensjonsavtaler og
at fem bedrifter har gjennomført testproduksjon i India.
India er et interessant, men utfordrende marked hvor
gode forbindelser og nettverk er nødvendig for å lykkes. Som
støtte til norske selskaper som prioriterer India har Innovasjon
Norge etablert et Nettverksforum India-Norge. I 2005 ble det
etablert et eget Innovasjon Nore-kontor i New Delhi.
- Næringslivets bistandskonferanse og Innovasjon Norges
Frokostklubb: Dette er to andre viktige arenaer for faglig oppdatering og
nettverking for ulike aktører engasjert i næringsutvikling og
bistand. I 2005 arrangerte Innovasjon Norge Næringslivets
bistandskonferanse i samarbeid med NHO og samlet nærmere 220
representanter fra næringsliv, frivillige organisasjoner og
utviklingsmyndigheter.