Kontoret i Tyskland (Hamburg)
I Tyskland er reiselivsarbeidet det viktigste fokusområdet. Tyske
turister representerer ca 25 % av samtlige utenlandske
overnattinger i Norge. Tyskland er således det viktigste markedet
for reiselissektoren.
Kortreiser
2006 var vi for første gang synlig i det tyske markedet med
kortreiser og "low-cost-airline" produkter i kombinasjon med
destinasjoner i Norge. Kampanjene ble gjennomført i Hamburg og
Berlin hvor vi hadde store plakatkampanjer, megaposters (80m2
store), annonsering på u-bahn og s-bahn samt directmailing i form
av postkort. Destinasjonen i Norge var Fjord Norge hvor det var
fokus på Bergen som innfallsport til fjordopplevelser. I måneden
etter kampanjen gikk antall tyske overnattinger i Bergen opp med
21 %.
Sommer og vinterkampanjene
Sommer- og vinterkampanjene bygget videre på de erfaringer vi har
gjort tidligere og vi har ikke gjort omfattende endringer eller
kursendringer når det gjelder strategi, medieplaner eller liknende
for disse kampanjene eller for andre aktiviteter som messer,
temasatsing på vandring/sykling og fiske.
Energi og miljø
Energi og miljø er også en viktig satsing for Innovasjon Norge i
det tyske markedet. Tradisjonelt har olje, gass og
elektrisitetsrelaterte produkter og tjenester stått i fokus. Dette
ender seg stadig mer i retning av teknologi innenfor fornybare
energiformer. Tyskland er verdens største marked for denne
sektoren. Vi arbeider aktivt med å koble norske og tyske bedrifter
sammen slik at mulighetene kan utnyttes.
Miljøteknologi og helse
Andre viktige områder i Tyskland er miljøteknologi og helse. Også
innen disse sektorene ligger Tyskland i verdenstoppen når det
gjelder innovasjon og kjøpekraft.
Oppgang i økonomien
Som et viktig marked for bedrifter på tvers av de fleste bransjer
og sektorer, arbeidet også kontoret med ca. 30
bedriftsetableringer og partnersøk for enkeltbedrifter i 2006.
Oppgangen i tysk økonomi fortsetter, noe som gir økte muligheter i
det tyske markedet i tiden fremover.