Kontoret i Frankrike (Paris)
26 bedrifter, hovedsaklig fra den marine sektor i Finnmark, ble i
fire uker skolert for det franske og russiske markedet. Det ble
gjennomført studiebesøk og seminarer i Norge, Frankrike og
Russland. Bedriftene er deltakere i kompetansehevingsprogrammet
for mat og sjømat i Finnmark. Kontoret har hatt en sentral rolle i
programmet som videreføres i Paris i 2007.
Samarbeid med Gilde
Vi har også arbeidet tett sammen med Gilde i deres introduksjon av
norske lam på det franske marked.
Seminarer for norske bedrifer
I forbindelse med messen SIAL arrangerte Innovasjon Norge et
antall seminarer for norsk næringsliv om det franske marked.
Seminarene ble gjennomført i Paris, Flåm, Skien, Bodø, Ålesund og
Bergen.
Aktiviteter mot forbrukeren
I 2006 gikk Frankrike fra status bransjemarked til å bli et
forbrukermarked takket være tildeling av ekstra statsmidler og økt
satsning fra reiselivsnæringen. Dette innebar en kraftig
opptrapping av aktiviteter rettet mot den franske forbruker i form
av annonsering i utvalgte magasiner og aviser, nasjonalt og
regionalt fra høsten av.
Selve forbrukerbearbeidelsen startet allerede i mars med
deltakelse på den største reiselivsmessen Semaine Mondiale des
Vacances hvor Fjord Norge, Hurtigruten, Norwegian og SAS, alle
partnere i vår Kortferiekampanje, var tilstede.
Fjord Aften
I juni lanserte vi "offisielt" våre forbrukeraktiviteter
for over hundre representanter fra pressen og reisebransjen i
Frankrike. Dette i form av en Fjord Aften hvor det ble servert
norsk sjømat med spesiell fokus på fersk laks til grillen. Denne
tilstelingen var et samarbeidsprosjekt mellom Fjord Norge, EFF,
Norges Ambassade og Innovasjon Norge.