Kontoret i Italia (Milano)
Italia fokuserte i 2006 på reiseliv, sjømat, ny energi og
assistanse til nye bedrifter og små og mellomstore bedrifter. Vi
jobbet også mye med landbrukssektoren, forsvarsbedrifter og
design.
Reiseliv
I løpet av året har vi organisert og tilrettelagt 48 presseturer
for 134 journalister og fotografer. Annonseverdien for perioden
januar-desember 2006 er på 104 millioner kroner og i tillegg
kommer verdien av TV- og radioprogrammer på 15 millioner.
Bransjebearbeidelse er et helårig prosjekt som i hovedsak omfatter
ferie- og fritidsmarkedet. Vi bearbeider lokal bransje ved hjelp
av studieturer, newsletter, informasjonsmøter og utsendelse av
produktinformasjon og brosjyrer. 81 turoperatører, hvorav 26 er
spesialister, var med i dette programmet.
Fagmessen BMT
Fagmessen BMT 2006 gikk av stabelen 7. - 9. april i Napoli.
Norge delte stand med Sverige, SAS og en italiensk turoperatør.
318 agenter og operatører besøkte standen.
TTG 2006
TTG 2006 ble organisert 22. - 24. okt. 2006 i Rimini: Norge delte
stand med Sverige, SAS og to norske deltakere. TTG er den
viktigste fagmessen i Italia. 267 agenter og operatører besøkte
standen.
Workshop Milano
Workshop Milano er et skandinavisk samarbeid og ble avholdt i
Milano den 25. oktober. Deltakelsen var 88 representanter fra 58
bedrifter.
Kortferieprosjekt
Kortferieprosjekt er en kampanje med hovedstrategi å fokusere på
forbrukeraktiviteter for å påvirke italienerne til å velge Norge
som feriemål, gjennom direkte kommunikasjonskanaler. Dette ble
gjort gjennom:
- Profilering på internet
- Annonsering i diverse magasiner
- Annonsering på metro stasjoner/trikk, buss etc.
- Distribusjon av bokmerker hos IKEA*
*En annen aktivitet var distribusjon i samarbeid med SAS
Braathens Italia, det danske, og det svenske turistråd i ti
IKEA butikker i Italia i månedene juni-juli. Vi trykket opp
bokmerker med Norges motiv. På baksiden av bokmerket oppskrift
på norsk fisk (samarbeid med EFF). Bokmerkene ble distribuert
fra kassen, til alle IKEAs kunder. Opplaget var på hele 800 000.
-
14 dagers annonsering i perioden 31.05 - 13.06.06, gjennomført
av IGPDeaux.
-
Reklameplakater på stoppestedene, og i korridorene på de
forskjellige stasjonene.
Prosjekter COIN
Milano-kontoret og handlesentergiganten
COIN samarbeidet om
kampanjen (Sogno D'Inverno) med Vinter-Norge som tema i perioden
7. - 29.10.06. Hovedtemaene for kampanjen var turisme, kultur og
gastronomi. COINs butikker ble fylt med materiale, informasjon,
bilder og produkter, for å skape en opplevelse av noe nytt og
annerledes for COINs kunder. Estimert gjennomgang mennesker i
kampanjeperioden ca. 2,5 millioner kroner.
Eksportutvalget for fisk (EEF)
Viktigste partner for sjømat er EFF, som er samlokalisert med
Innovasjon Norges kontor i Milano. Vi har i noen år hjulpet EFF
med å lage kurs på kokkeskoler som kulminerer med en konkurranse
for beste oppskrift. Vinnerelevene inviteres til en samlet seanse
der norske (Gastronomisk Institutt) og italienske fagfolk vurderer
disse elevenes resultat på tallerkenen.
Tørrfisk og laks er godt introdusert i Italia, så kontoret
arbeider mer med nye eksportører av mindre kjente og nye
sjømatprodukter.
Seninar for forsvarsamarbeid
Milano-kontoret tok initiativ til og gjennomførte med
bransjeforeningene FSi/AIAD og ambassaden et seminar i november
2006 i Roma for å skape tettere samarbeid mellom leverandørene til
de to lands forsvar. 20 norske bedrifter deltok, og FSi/NHO følger
opp suksessen med tilsvarende seminar i Oslo sommeren 2007.
Miljøvern og ny energi
Interessen for miljøvern og ny energi øker i det energifattige
Italia, og kontoret har assistert en del bedrifter med
introduksjon på markedet, blant dem Norsk Solkraft som leverer
solcelleanlegg.
Landbruksgrupper
Mange grupper innen landbruket kommer til Italia for å studere
erfaringer rundt konsortieorganisering, merkevarebygging,
småskalaproduksjon etc. Milano-kontoret har også i 2006 lagt opp
flere slike delegasjonsbesøk.