Kontoret i Polen (Warzawa)
Polen hadde i 2006 en vekst i BNP på 5,7 %. Dette skyldes økt
innenlands konsum, voksende eksport og store utenlandske
investeringer i Polen. Lønnsveksten i industrien var 4,1 %, og
arbeidsledigheten falt fra 18,3 % i 2005 til 14,9 % i 2006.
Handelen mellom Norge og Polen
Det var en meget sterk økning i handelen mellom Norge og Polen.
Eksporten fra Norge til Polen økte med 36 %. Importen til Norge
fra Polen økte også sterkt med 33 %.
Satsingsområder
I 2006 hadde kontoret i Polen spesielt fokus på følgende fire
områder:
- Turisme
- Sjømat
- Forsvar
- EØS-finansieringen
For første gang organiserte vi en felles norsk stand på den
største turistmessen i Polen, Tour Salon 2006, som ble arrangert i
Poznan i oktober. Den norske standen gjorde seg svært positivt
bemerket, ikke minst takket være at vi med god hjelp fra
Eksportutvalget for fisk både profilerte Norge som reisemål for
polske turister, og Norge som leverandør av laks og sild.
Polagra - matvaremesse
Kontoret var i september engasjert i Polagra, som er en av de
største matvaremessene i Sentral Europa. Her organiserte vi en
felles norsk-polsk fiskestand der hovedhensikten var å markedsføre
fisk i det polske matvaremarkedet. Standen, sammen med et
kulinarisk show i regi av Eksportutvalget, ble premiert som beste
matprofilering på hele messen.
Forsvars- og sikkerhetsseminar
I november arrangerte vi sammen med Forsvars- og
sikkerhetsindustriens forening (Fsi) et polsk-norsk forsvar- og
sikkerhetsseminar i Warszawa. Seminaret var svært vellykket med
stor deltakelse både fra polsk og norsk side.
Kundeprosjekter
Blant norske bedrifter er det stor og økende interesse for Polen.
Dette gjelder både bedrifter som ser på Polen som et stort og
voksende marked, og bedrifter som er interessert i å finne seg en
partner i Polen for teknologisamarbeid eller produksjon. I 2006
gjennomførte kontoret i Warszawa betalte prosjekter for 23 norske
bedrifter.