Kontoret i Thailand (Bankok)
Etablering av Skanems-fabrikk i Thailand
Skanem er en av de største produsentene av selvklebende
merkelapper i Europa. Produksjonen finner sted i 14 fabrikker med
omtrent 1 100 ansatte i syv europeiske land.
Adm. dir. Ole Rugland engasjerte Innovasjon Norge i Bangkok til å
arbeide i to trinn.
- Undersøke markedet og konkurransesituasjonen
- Bidra til å etablere en fabrikk i Bangkok
Oppgavene var å lete etter en beliggenhet, undersøke og koordinere
med oppnevnt leverandør, gi råd om rekruttering av ansatte og
samarbeid med offentlige organisasjoner angående godkjenninger.
Nettverksbygging 2006
De thailandske myndighetene har som mål å løse infrastrukturelle
problemer og redusere logistikkostnader i næringslivet.
Myndighetene har planlagt å sette i gang nødvendige
infrastrukturprosjekter, inkludert store og raske transitsystemer
og logistikksystemer som øker effektiviteten. De vil også øke
produktiviteten innenfor landets egen produksjons- og
tjenesteytende sektor og skape større kostnadseffektivitet og
konkurransedyktighet for thailandsk industri.
I perioden 2005-2008 vil to tredeler av offentlige investeringer
(eller 16,7 % av BNP) gå til Mega Project som vil koste
gjennomsnittlig
$ 10 000 millioner per år.
Vi vil følge opp og kople disse prosjektene til potensielle norske
partnere. Dessverre ble prosjektet forsinket med to år da
Thaksin-regjeringen gikk av og militæret overtok styringen i 2006.
Prosjektene fortsetter med en viss forsinkelse eller omformes til
mindre prosjekter.
Utstillingen Thaifex 2006 (World of Food 2006)
Innovasjon Norgei Bangkok deltok på Thaifex i mai 2006, den
største matvareutstillingen i Sørøst-Asia. Det norske
Eksportutvalget for fisk deltok på den norske paviljongen sammen
med to lokale lakseimportører og to lokale matvareagenter (Kavli
crispy bread, Aas øl).
Hovedmålet er å markedsføre norske matvareprodukter overfor
thailandske importører og distributører og koble norske
produkter med potensielle thailandske selskaper i forbindelse med
utstillingen World of Food.
Pressereise til Nordkapp
I anledning 100-års jubileet besøkte kong Chulalongkorn (Rama
V) Norge i 2007. Innovasjon Norge i Bangkok
organiserte en pressereise som fulgte kong Rama Vs besøk til
Nordkapp i perioden 21.-26. august. Formålet med denne reisen
var å promotere turistmål i Norge for thailandske turister.
Messen Norway Profile
Innovasjon Norge i Bangkok organiserte en
minimesse i samarbeid med ambassaden i desember.
Formålet var en bred promotering av Norge innen kultur, handel,
teknologi, turisme og forbindelser til Thailand.