Gå rett til innholdet



Årsrapport 2006

Kontoret i Danmark (København)

Innovasjon Norge holdt 8. november 2006 en innovasjonskonferanse i samarbeid med den norske ambassaden og DnBNOR: Fra idé til kommersialisering – finansiering av innovative krefter. Konferansen var en oppfølger av konferansen, Fra tvillingriker til rike tvillinger i 2005.

Den danske regjering har som uttalt mål å sende Danmark i front innen global innovasjon. Med den positive økonomien de nordiske landene opplever, blomstrer viljen til å investere i framtidens markedsvinnere. Derfor ønsket vi med konferansen å presentere bedrifter som har lykkes på markedet både med og uten eksterne investorer, de som forvalter venture kapital og såkornfondene.

Konferansen mål var å knytte kontakt mellom norske og danske gründere og iverksettere og eksterne investorer. 

Innovasjon Møbel

I 2006 hadde Innovasjon Norge et samarbeid med Norsk Industri (tidl. TBL) for å lage markedsrapporter til møbelbransjen i Norge. Målet var å fremme eksport av norske møbler til de internasjonale markeder. Danmark var et av fokuslandene. Københavnkontoret skulle lage en markedsrapport med fokus på distribusjonsmulighetene i Danmark. I tillegg var det oppfølgning med møbelprodusentene.

Pressetur

I samarbeid med ambassaden i København og ambassaden i Stockholm arrangerte vi en pressetur til Vestlandet for å fremme den norske møbel industrien.

Bedriftsbesøk

Innovasjon Norge i Danmark arrangerte flere bedriftsbesøk og kundearrangementer i løpet av 2006.

  • Kongsberggruppen
  • Glamox
  • Otrum

Internbesøk

Københavnkontoret hadde i 2006 organiserte besøksprogram for Innovasjon Norge-kontorene i Sør-Trøndelag, Hordaland og Oslo (team nettverksbasert innovasjon og omstilling), samt var vertskap for et møte for kontoretne i regionen.

Aktiviteter for reiselivet

Vinterkampanjen 2006/07

Budsjett: 15 millioner kroner.

I samarbeide med 24 partnere (13 norske vinterdestinasjoner og elleve danske operatører) er følgende aktiviteter gjennomført:

  • 30 sekunders spot på landsdekkende og regional TV
  • Online kampanje – med konkurranse ”Vinde en skiferie”
  • Vinteravis i 600 000 eksemplarer husstandsomdelt til målgruppen
  • Profilerende annonser i landsdekkende aviser og relevante magasiner
  • Omtale og lenker til kampanjepartnere og vinternyheter på visitnorway.dk
  • Salgsutløsende produktannonsering
  • Presseturer til destinasjonene

Sommerkampanjen 2006

Budsjett: 4,3 millioner kroner.

I samarbeide med elleve partnere (syv norske partnere og fire danske operatører) er følgende aktiviteter gjennomført:

  • 30 sekunders spot på landsdekkende og regional TV
  • Online kampanje – med konkurranse ”Vind en sommerferie”
  • Sommerkatalog i 350.000 eksemplarer husstandsomdelt til målgruppe
  • Profilerende annonser i landsdekkende aviser og relevante magasiner
  • Omtale og links til kampanjepartnere og sommernyheter på visitnorway.dk
  • Salgsutløsende produktannonsering
  • Presseturer til destinasjonene

Presse

I løpet av 2006 ble det sendt ut to nyhetsbrev og elleve pressemeldinger. Vi har sendt 87 danske journalister på pressetur, både i gruppe og på individuelt tilrettelagte turer. 

Innovasjon Norges pressearbeid har i 2006 resultert i 185 artikler og to TV programmer. Omregnet i annonseverdi er verdien av denne presseomtale (ikke medregnet TV og radio) 7,23 millioner kroner.

Workshop

21. september 2006 ble det avholdt workshop i København med deltakelse av 35 norske bedrifter og 30 danske operatører. Workshopen henvender seg til destinasjonsselskaper, hotellkjeder, overnattingsbedrifter, transportselskaper og andre tilbydere av bookbare reiselivsprodukter. Målgruppen er danske operatører og incomingbyråer.

Forbrukermesser

Innovasjon Norge har i samarbeide med 15 norske partnere deltatt på Danmarks to store feriemesser (sommerprodukter) under Norgesprofilen:

  • Ferie 2006 i København 20.-22. januar 2006
  • Ferie for Alle i Herning/Jylland 24.-26. februar 2006

Totalt ca. 100 000 besøkende fordelt på ca 44 000 besøkende i København og ca. 55 000 i Herning.

Skievent

Innovasjon Norge deltok sammen med ti norske vinterdestinasjoner på årets Skievent i Århus den 4. november 2006. Utendørsarrangementet Skieventet, det 6. i rekken, arrangeres i samarbeide med Dansk Skiforbund og Østerrike. Trekkplasteret var en stor skibakke med 60 tonn ekte snø fra Sölden, hvor det forgikk shows og aktiviteter hele dagen.


Leder: Stig Dahlgaard Bertnzen

Kontoret har fem medarbeidere.