Kontoret i Danmark (København)
Innovasjon Norge holdt 8. november 2006 en
innovasjonskonferanse i samarbeid med den norske ambassaden og
DnBNOR: Fra idé til kommersialisering – finansiering av innovative
krefter. Konferansen var en oppfølger av konferansen,
Fra tvillingriker til rike tvillinger i 2005.
Den danske regjering har som uttalt mål å sende Danmark i front
innen global innovasjon. Med den positive økonomien de nordiske
landene opplever, blomstrer viljen til å investere i framtidens
markedsvinnere. Derfor ønsket vi med konferansen å presentere
bedrifter som har lykkes på markedet både med og uten eksterne
investorer, de som forvalter venture kapital og såkornfondene.
Konferansen mål var å knytte kontakt mellom norske og danske
gründere og iverksettere og eksterne investorer.
Innovasjon Møbel
I 2006 hadde Innovasjon Norge et samarbeid med Norsk Industri
(tidl. TBL) for å lage markedsrapporter til møbelbransjen i Norge.
Målet var å fremme eksport av norske møbler til de internasjonale
markeder. Danmark var et av fokuslandene. Københavnkontoret skulle
lage en markedsrapport med fokus på distribusjonsmulighetene i
Danmark. I tillegg var det oppfølgning med møbelprodusentene.
Pressetur
I samarbeid med ambassaden i København og ambassaden i Stockholm
arrangerte vi en pressetur til Vestlandet for å fremme den norske
møbel industrien.
Bedriftsbesøk
Innovasjon Norge i Danmark arrangerte flere bedriftsbesøk og
kundearrangementer i løpet av 2006.
- Kongsberggruppen
- Glamox
- Otrum
Internbesøk
Københavnkontoret hadde i 2006 organiserte besøksprogram for
Innovasjon Norge-kontorene i Sør-Trøndelag, Hordaland og Oslo
(team nettverksbasert innovasjon og omstilling), samt var vertskap
for et møte for kontoretne i regionen.
Aktiviteter for reiselivet
Vinterkampanjen 2006/07
Budsjett: 15 millioner kroner.
I samarbeide med 24 partnere (13 norske vinterdestinasjoner
og elleve danske operatører) er følgende aktiviteter
gjennomført:
- 30 sekunders spot på landsdekkende og regional TV
- Online kampanje – med konkurranse ”Vinde en skiferie”
-
Vinteravis i 600 000 eksemplarer husstandsomdelt til målgruppen
-
Profilerende annonser i landsdekkende aviser og relevante
magasiner
-
Omtale og lenker til kampanjepartnere og vinternyheter på
visitnorway.dk
- Salgsutløsende produktannonsering
- Presseturer til destinasjonene
Sommerkampanjen 2006
Budsjett: 4,3 millioner kroner.
I samarbeide med elleve partnere (syv norske partnere
og fire danske operatører) er følgende aktiviteter
gjennomført:
- 30 sekunders spot på landsdekkende og regional TV
- Online kampanje – med konkurranse ”Vind en sommerferie”
-
Sommerkatalog i 350.000 eksemplarer husstandsomdelt til
målgruppe
-
Profilerende annonser i landsdekkende aviser og relevante
magasiner
-
Omtale og links til kampanjepartnere og sommernyheter på
visitnorway.dk
- Salgsutløsende produktannonsering
- Presseturer til destinasjonene
Presse
I løpet av 2006 ble det sendt ut to nyhetsbrev og elleve
pressemeldinger. Vi har sendt 87 danske journalister på pressetur,
både i gruppe og på individuelt tilrettelagte turer.
Innovasjon Norges pressearbeid har i 2006 resultert i 185 artikler
og to TV programmer. Omregnet i annonseverdi er verdien av denne
presseomtale (ikke medregnet TV og radio) 7,23 millioner kroner.
Workshop
21. september 2006 ble det avholdt workshop i København med
deltakelse av 35 norske bedrifter og 30 danske operatører.
Workshopen henvender seg til destinasjonsselskaper, hotellkjeder,
overnattingsbedrifter, transportselskaper og andre tilbydere av
bookbare reiselivsprodukter. Målgruppen er danske operatører og
incomingbyråer.
Forbrukermesser
Innovasjon Norge har i samarbeide med 15 norske partnere deltatt
på Danmarks to store feriemesser (sommerprodukter) under
Norgesprofilen:
- Ferie 2006 i København 20.-22. januar 2006
- Ferie for Alle i Herning/Jylland 24.-26. februar 2006
Totalt ca. 100 000 besøkende fordelt på ca 44 000 besøkende i
København og ca. 55 000 i Herning.
Skievent
Innovasjon Norge deltok sammen med ti norske
vinterdestinasjoner på årets Skievent i Århus den 4. november
2006. Utendørsarrangementet Skieventet, det 6. i rekken,
arrangeres i samarbeide med Dansk Skiforbund og Østerrike.
Trekkplasteret var en stor skibakke med 60 tonn ekte snø fra
Sölden, hvor det forgikk shows og aktiviteter hele dagen.