Kontoret i Sverige (Stockholm)
Innovasjon Norges virksomhet i Sverige har vært under oppstart i
2006. Mesteparten av året har kontoret bestått av Jon Hansen, som
i tillegg til å være Handelsråd ved ambassaden har ledaransvar for
kontorene i Norden og Baltikum.
For å muliggjøre arbeid med mer bedrifts- og utviklingsorienterte
prosjekter sammen med Innovasjon Norges i Norge, ble Tina
Nordlander rekrutert til kontoret i Stockholm i oktober
2006. Som et første steg for å profilere Innovasjon Norges
virksomhet mer aktivt både i Sverige og i Norge, ble det
utarbeidet en strategiplan som beskriver satsningsområdene som
kontoret skal ha fremover.
Innovasjon Norge i Sverige fokuserer på følgende sektorer:
-
Energisektoren med fokus på alternativ energi og
energieffektivisering
- Miljøteknologi
-
MedTech og teknikk som fremmer verdieffektivisering innen helse
og sosial
- IKT som verktøy for automatisering og effektivisering
I tillegg til disse sektorsatsningene kommer arbeid med allerede
etablerte regionale utviklingsområder i samarbeid med ambassaden.
De regionale satsningene er som følger:
-
GO-regionen (Göteborg-Oslo): satsninger innen bil, mat,
miljøteknologi
-
Tilvekstkorridoren (Ny): prosessindustri (forpakning, tre,
papir, trykk)
-
Nordområdene (ny): interesse for gjensidig arbeid innen blant
annen energi, bioprospektering, telemedisin, rom, gruvedrift.
Samarbeid med Norge
Innovasjon Norge i Sverige har innledningsvis valgt å fokusere på
et par kontorer i forhold til prioriteringene i strategiplanen. De
utvalgte kontorene er Trondheim, Oslo/Akershus og Tromsø.
Høydepunter 2006
Selv om virksomheten har vært under oppstart i 2006, har kontoret,
etter at bemanning ble økt i oktober, hatt følgende
bedriftsrelaterte aktiviteter:
- Bedriftsmøter med ca. 20 bedrifter ved kontorene i Norge.
-
Leveranse av to markedsundersøkelser for enkeltkunder (bedrifter
innen energi og IKT).
-
Inngått partnerskap med ISA, VINNOVA og STING på konkrete
områder, bl.a. håndtering av General Exporting Service
Requests (GES).
- Håndtert ca. 20 GES i egen regi.
Kontoret har utover dette deltatt i følgende aktiviteter innenfor
de regionale satsingene og i samarbeid med ambassaden:
Bilseminar i september 2006
Innenfor rammene av Göteborg–Oslo-samarbeidet (OG) arrangerte
Innovasjon Norge et seminar i Göteborg med fokus på samarbeidet
mellom industri og forskning. Svensk bilindustri er i dag i sterk
forandring, og målet var derfor å posisjonere norske leverandører
med tanke på strategiske samarbeid. Seminaret ble senere fulgt opp
med møter mellom svenske og norske aktører.
Det høyteknologiske Norge
Ny norsk teknologi er relativt ukjent i Sverige. Ambassaden og
Innovasjon Norge arrangerte en høyprofilert konferanse i Stockholm
i oktober 2006 for å promotere det moderne Norge. På seminaret
fantes representanter fra Statoil og Kongsberg Automotive, og fra
svensk side Volvo og det industrielle nettverket bak Saab
International AB.
Aktiviteter overfor reiselivet
Bakgrunn
Arbeidet i det svenske markedet tar
utgangspunkt i den helhetlige reiselivsstrategien som er utviklet
for Innovasjon Norge. Strategien ble ferdigstilt og implementert i
løpet av 2006.
Stockholmskontoret
Innovasjon Norge Reiseliv
er representert i Sverige med et turistkontor med fire
medarbeidere lokalisert utenfor ambassaden, adresse Adolf Fredriks
Kyrkogata 13. Personalet ved kontoret består av markedssjef:
Robert Nygårdhs, prosjektleder: Andreas Solhaug, presseansvarlig:
Caroline Lundkvist, økonomi- og prosjektansvarlig Elinor Holm.
Arbeidet ved kontoret bedrives i ulike prosjekter sammen med
norske reiselivsbedrifter og svenske operatører. En strategi ved
kontoret er også å arbeide mer utradisjonelt og samarbeide med
ulike aktører utenfor reiselivsbransjen for å oppnå maksimal
effekt og verdiskapning for norsk næringsliv. Som eksempel kan vi
trekke frem vårt samarbeid med Norsk Hydro der vi innom rammen for
sommer- og vinterprosjektet har et samarbeid. Kontoret arbeider
også nært sammen med den Norske Ambassaden i ulike
samarbeidsprosjekter.
Prosjekter
Hoveddelen av våre aktiviteter er fokusert rundt sommer- og
vinterturisme. Sverigekontoret arbeidet i løpet av 2006 med
følgende prosjekter:
- Vinterkampanjen 2005/2006
- Sommerkampanjen 2006
- Vinterkampanjen 2006/2007
-
MICE-pakken 2006 (Meetings Incentive Conference & Events)
- TUR 2006
- Katalog 2006
- Brosjyredistribusjon
- Presseprosjekt
- Bransjebearbeidelse
- Studieturer
Norges stand på TUR-messen i Göteborg.
Innovasjon Norge i Sverige har aktivt bearbeidet det svenske
markedet i løpet av 2006 gjennom blant annet annonsekampanjer,
kampanjeaktiviteter via Internet, direkte e-mailing, samt en
intensiv satsing rettet mot media.
Leveranser
Innovasjon Norges kontor i Stockholm arbeider tett sammen med
reiselivsnæringen i Norge og har til oppgave å stå for leveranser
knyttet opp til:
- Markedskunnskap
- Markedsføringskompetanse
- Profilerings- og markedsføringsaktiviteter
- Koordinering mellom norske og internasjonale aktører
- Tilrettelegging for salg
- Pressepåvirkning
- Bransjepåvirkning
- Informasjonsformidling
- Utvikling av nye segmenter
Marked Sverige
Norge er et relativt ukjent land tross sin nærhet til Sverige. Det
finns mange meninger om Norge og Norge anses som et veldig dyrt
land. Utfordringen ligger i å presentere norske destinasjoner og
det mangfold som tilbys på en tydelig måte, samt klargjøre at man
kan få veldig god valuta for pengene i Norge, i form av spennende
aktiviteter og naturopplevelser man ikke får i Sverige.
Det svenske reisemarkedet preges av svenskens store interesse for
å reise, dels i sitt eget land, men frem for alt til utlandet.
-
Sverige er et viktig marked for Norge og i 2006 stod svenskene
bak 25 % av alle utenlandske ferie- og fritidsankomster.
-
Den svenske tilreisingen resulterte i 3 mill. gjestedøgn, som
utgjør ca 12 % av alle utenlandske ferie-/fritidsgjestedøgn det
året.
-
2006 ble et bra år for turismen i Sverige med økt etterspørsel
av innlands- så vel som utenlandsturisme.
-
Antall svensker til Norge økte med +6 % i 2006. Totalt sett økte
den utenlandske trafikken til Norge med +3 % (TØI).
Gjennomsnittlig oppholder svenskene seg fire døgn i Norge. Ganske
nøyaktig halvparten av de svenske overnattingene skjer i
sommerperioden juni-august og ca 2/3 kommer med bil eller buss til
Norge.
Distributørene i markedet
Det er totalt registrert ca. 1 300 turoperatører og reisebyråer i
Sverige. Innovasjon Norge har oversikt over ca 350 reisebyråer
(inkl. kjeder), turoperatører, incentive-/incomingoperatører og
transportører som på en eller annen måte selger reiser til Norge.
Innovasjon Norge har registrert 51 operatører som jobber aktivt
med Norge, og av disse er ni Norgesspesialister. Dette er
medregnet både vinter og sommerprodukter. Det registreres også økt
etterspørsel fra de som arbeider med MICE.
Viktige produkter, hva selger best?
Det svenske reisemarkedet etterspør et bredt utvalg av produkter i
Norge. Rundreiser er mest etterspurt, tett fulgt av skireiser i
vintersesongen og fjellferier i sommersesongen. Også storby og
aktive (sports-) ferier er etterspurt, samt Hurtigruten og man
venter en vekst i etterspørselen etter disse ferieformene.
Naturbaserte ferier er fremdeles veldig viktig.
Etterspørselstrender, i hvilken retning går utviklingen?
Markedet for individuelt reisende øker i Sverige. Til og med
charterarrangørene har begynt å selge regulære flybilletter.
Svenskene vil reise og oppleve på egen hånd, og tiltrekkes
generelt av annerledes og spennende reisemål og aktiviteter.
Forretningsreisende som vil ha nye og spennende opplevelser er
også en potensiell målgruppe for Norge i fremtiden.
Generelt i Sverige ser vi en tydelig økning i interessen for Norge
som ferieland, og ferier koblet til aktive kultur- og naturbaserte
opplevelser. Sett i lys av at reiseaktiviteten i Sverige også øker
totalt sett, i takt med utviklingen i resten av verden, anser vi
at Norge har meget gode forutsetninger for å ta en betydelig del
av denne veksten. Skal Norge dra full nytte av denne positive
utviklingen vil det stille store krav til et aktivt samarbeid på
alle nivåer i den norske reiselivsnæringen. Et utbredt samarbeid
er også en avgjørende forutsetning for at vi skal lykkes å skape
en sterk og slagkraftig Norgeprofil i det svenske markedet.
Reisemessen Resedagarna i Kungsträdgården, Stockholm.