Gå rett til innholdet



Årsrapport 2006

Kontoret i Sverige (Stockholm)

Innovasjon Norges virksomhet i Sverige har vært under oppstart i 2006. Mesteparten av året har kontoret bestått av Jon Hansen, som i tillegg til å være Handelsråd ved ambassaden har ledaransvar for kontorene i Norden og Baltikum.

For å muliggjøre arbeid med mer bedrifts- og utviklingsorienterte prosjekter sammen med Innovasjon Norges i Norge, ble Tina Nordlander rekrutert til kontoret i Stockholm i oktober 2006. Som et første steg for å profilere Innovasjon Norges virksomhet mer aktivt både i Sverige og i Norge, ble det utarbeidet en strategiplan som beskriver satsningsområdene som kontoret skal ha fremover.

Innovasjon Norge i Sverige fokuserer på følgende sektorer:

  • Energisektoren med fokus på alternativ energi og energieffektivisering
  • Miljøteknologi
  • MedTech og teknikk som fremmer verdieffektivisering innen helse og sosial
  • IKT som verktøy for automatisering og effektivisering

I tillegg til disse sektorsatsningene kommer arbeid med allerede etablerte regionale utviklingsområder i samarbeid med ambassaden. De regionale satsningene er som følger:

  • GO-regionen (Göteborg-Oslo): satsninger innen bil, mat, miljøteknologi 
  • Tilvekstkorridoren (Ny): prosessindustri (forpakning, tre, papir, trykk)
  • Nordområdene (ny): interesse for gjensidig arbeid innen blant annen energi, bioprospektering, telemedisin, rom, gruvedrift.

Samarbeid med Norge

Innovasjon Norge i Sverige har innledningsvis valgt å fokusere på et par kontorer i forhold til prioriteringene i strategiplanen. De utvalgte kontorene er Trondheim, Oslo/Akershus og Tromsø.

Høydepunter 2006

Selv om virksomheten har vært under oppstart i 2006, har kontoret, etter at bemanning ble økt i oktober, hatt følgende bedriftsrelaterte aktiviteter:

  • Bedriftsmøter med ca. 20 bedrifter ved kontorene i Norge.
  • Leveranse av to markedsundersøkelser for enkeltkunder (bedrifter innen energi og IKT).
  • Inngått partnerskap med ISA, VINNOVA og STING på konkrete områder, bl.a. håndtering av General Exporting Service Requests (GES).
  • Håndtert ca. 20 GES i egen regi.

Kontoret har utover dette deltatt i følgende aktiviteter innenfor de regionale satsingene og i samarbeid med ambassaden:

Bilseminar i september 2006

Innenfor rammene av Göteborg–Oslo-samarbeidet (OG) arrangerte Innovasjon Norge et seminar i Göteborg med fokus på samarbeidet mellom industri og forskning. Svensk bilindustri er i dag i sterk forandring, og målet var derfor å posisjonere norske leverandører med tanke på strategiske samarbeid. Seminaret ble senere fulgt opp med møter mellom svenske og norske aktører.

Det høyteknologiske Norge

Ny norsk teknologi er relativt ukjent i Sverige. Ambassaden og Innovasjon Norge arrangerte en høyprofilert konferanse i Stockholm i oktober 2006 for å promotere det moderne Norge. På seminaret fantes representanter fra Statoil og Kongsberg Automotive, og fra svensk side Volvo og det industrielle nettverket bak Saab International AB.

Aktiviteter overfor reiselivet

Bakgrunn
Arbeidet i det svenske markedet tar utgangspunkt i den helhetlige reiselivsstrategien som er utviklet for Innovasjon Norge. Strategien ble ferdigstilt og implementert i løpet av 2006.

Stockholmskontoret
Innovasjon Norge Reiseliv er representert i Sverige med et turistkontor med fire medarbeidere lokalisert utenfor ambassaden, adresse Adolf Fredriks Kyrkogata 13. Personalet ved kontoret består av markedssjef: Robert Nygårdhs, prosjektleder: Andreas Solhaug, presseansvarlig: Caroline Lundkvist, økonomi- og prosjektansvarlig Elinor Holm.

Arbeidet ved kontoret bedrives i ulike prosjekter sammen med norske reiselivsbedrifter og svenske operatører. En strategi ved kontoret er også å arbeide mer utradisjonelt og samarbeide med ulike aktører utenfor reiselivsbransjen for å oppnå maksimal effekt og verdiskapning for norsk næringsliv. Som eksempel kan vi trekke frem vårt samarbeid med Norsk Hydro der vi innom rammen for sommer- og vinterprosjektet har et samarbeid. Kontoret arbeider også nært sammen med den Norske Ambassaden i ulike samarbeidsprosjekter.

Prosjekter

Hoveddelen av våre aktiviteter er fokusert rundt sommer- og vinterturisme. Sverigekontoret arbeidet i løpet av 2006 med følgende prosjekter:

  • Vinterkampanjen 2005/2006
  • Sommerkampanjen 2006 
  • Vinterkampanjen 2006/2007
  • MICE-pakken 2006 (Meetings Incentive Conference & Events)
  • TUR 2006 
  • Katalog 2006
  • Brosjyredistribusjon 
  • Presseprosjekt 
  • Bransjebearbeidelse 
  • Studieturer

Foto: Andreas Solhaug / Innovasjon Norge

Norges stand på TUR-messen i Göteborg.

Innovasjon Norge i Sverige har aktivt bearbeidet det svenske markedet i løpet av 2006 gjennom blant annet annonsekampanjer, kampanjeaktiviteter via Internet, direkte e-mailing, samt en intensiv satsing rettet mot media.

Leveranser

Innovasjon Norges kontor i Stockholm arbeider tett sammen med reiselivsnæringen i Norge og har til oppgave å stå for leveranser knyttet opp til:

  • Markedskunnskap
  • Markedsføringskompetanse
  • Profilerings- og markedsføringsaktiviteter
  • Koordinering mellom norske og internasjonale aktører
  • Tilrettelegging for salg
  • Pressepåvirkning
  • Bransjepåvirkning 
  • Informasjonsformidling
  • Utvikling av nye segmenter

Marked Sverige

Norge er et relativt ukjent land tross sin nærhet til Sverige. Det finns mange meninger om Norge og Norge anses som et veldig dyrt land. Utfordringen ligger i å presentere norske destinasjoner og det mangfold som tilbys på en tydelig måte, samt klargjøre at man kan få veldig god valuta for pengene i Norge, i form av spennende aktiviteter og naturopplevelser man ikke får i Sverige.

Det svenske reisemarkedet preges av svenskens store interesse for å reise, dels i sitt eget land, men frem for alt til utlandet.

  • Sverige er et viktig marked for Norge og i 2006 stod svenskene bak 25 % av alle utenlandske ferie- og fritidsankomster.
  • Den svenske tilreisingen resulterte i 3 mill. gjestedøgn, som utgjør ca 12 % av alle utenlandske ferie-/fritidsgjestedøgn det året.
  • 2006 ble et bra år for turismen i Sverige med økt etterspørsel av innlands- så vel som utenlandsturisme. 
  • Antall svensker til Norge økte med +6 % i 2006. Totalt sett økte den utenlandske trafikken til Norge med +3 % (TØI).

Gjennomsnittlig oppholder svenskene seg fire døgn i Norge. Ganske nøyaktig halvparten av de svenske overnattingene skjer i sommerperioden juni-august og ca 2/3 kommer med bil eller buss til Norge.

Distributørene i markedet

Det er totalt registrert ca. 1 300 turoperatører og reisebyråer i Sverige. Innovasjon Norge har oversikt over ca 350 reisebyråer (inkl. kjeder), turoperatører, incentive-/incomingoperatører og transportører som på en eller annen måte selger reiser til Norge. Innovasjon Norge har registrert 51 operatører som jobber aktivt med Norge, og av disse er ni Norgesspesialister. Dette er medregnet både vinter og sommerprodukter. Det registreres også økt etterspørsel fra de som arbeider med MICE.

Viktige produkter, hva selger best?

Det svenske reisemarkedet etterspør et bredt utvalg av produkter i Norge. Rundreiser er mest etterspurt, tett fulgt av skireiser i vintersesongen og fjellferier i sommersesongen. Også storby og aktive (sports-) ferier er etterspurt, samt Hurtigruten og man venter en vekst i etterspørselen etter disse ferieformene. Naturbaserte ferier er fremdeles veldig viktig.

Etterspørselstrender, i hvilken retning går utviklingen?

Markedet for individuelt reisende øker i Sverige. Til og med charterarrangørene har begynt å selge regulære flybilletter. Svenskene vil reise og oppleve på egen hånd, og tiltrekkes generelt av annerledes og spennende reisemål og aktiviteter. Forretningsreisende som vil ha nye og spennende opplevelser er også en potensiell målgruppe for Norge i fremtiden.

Generelt i Sverige ser vi en tydelig økning i interessen for Norge som ferieland, og ferier koblet til aktive kultur- og naturbaserte opplevelser. Sett i lys av at reiseaktiviteten i Sverige også øker totalt sett, i takt med utviklingen i resten av verden, anser vi at Norge har meget gode forutsetninger for å ta en betydelig del av denne veksten. Skal Norge dra full nytte av denne positive utviklingen vil det stille store krav til et aktivt samarbeid på alle nivåer i den norske reiselivsnæringen. Et utbredt samarbeid er også en avgjørende forutsetning for at vi skal lykkes å skape en sterk og slagkraftig Norgeprofil i det svenske markedet.

Foto: Elinor Holm / Innovasjon Norge

Reisemessen Resedagarna i Kungsträdgården, Stockholm.

 

 


Leder: Jon Hanssen

Kontoret har fem medarbeidere.