Arbeidet for næringslivet i Finnmark 2006
Internasjonaliseringsaktiviteten
Internasjonaliseringsaktiviteten i fylket øker. Med
internasjonalisering mener vi bedriftenes evne til å selge
produkter og tjenester i andre land. Vi mener og bedriftenes evne
til å stå imot konkurranse fra andre land.
Om lag 30 % av alle prosjekter i 2006 rettet seg mot et
internasjonalt marked. Innovasjon Norge prioriterte om lag to
årsverk og vel 80 millioner kroner til internasjonalsieringstiltak
i 2006. Innovasjon Norge mener det må satses mer på
internasjonalisering dersom det skal oppnås vekst i privat sektor
over hele fylket. Nyetableringer som gir gode arbeidsplasser
er svært vanskelig i kommuner under 5 000 innbyggere.
Sjømatnæringa
Aktivitetsnivået i sjømatnæringa er stigende etter flere år med
kraftig nedbygging/ omstruktureringer. De fleste som overlevde
krisen har tilpasset seg markedet, og leverer gode resultater.
Gode sjømatbedrifter er nå oppkjøpskandidater for større konsern.
Nyetableringstakten er stigende på sjø og land. En viktig
utfordring for Innovasjon Norge er å bidra til at nyetableringene
har tilstrekkelig kompetanse til å være konkurransedyktig i
oppstartsfasen.
Opplevelsesnæringa
Opplevelsesnæringa (reiseliv og kultur) er en voksende næring i
fylket. En ser ei positiv utvikling i lønnsomheten til
overnattings- og transportbedriftene.
De fleste aktivitets- og kulturbedriftene er såpass umodne ennå og
de sliter med å nå omsetning som forsvarer helårige
arbeidsplasser. I for liten grad ser vi at enkeltbedrifter, eller
grupper av enkeltbedrifter i Finnmark benytter seg av Innovasjon
Norges kompetanse på markedshjelp. Våre SMB-kunder lener seg
kanskje i for stor grad til at andre skal selge deres produkter.
Et særskilt program på tre år er startet opp for å bidra til
vekst i aktivitetsbedriftene i fylket. Kulturbedriftene har
erfaringsmessig lengre oppstartsfase enn vanlige etablerer, og vil
bli hjulpet gjennom programmer for utvalgte etablerere. Innovasjon
Norge Finnmark har kjørt et bedriftsutviklingsprogram ”Lønnsom
kultur” rettet spesielt mot kulturnæringene. I 2006 har 12
bedrifter deltatt på dette programmet.
Innovasjon Norge i Finnmark er relativt stor i tilskuddsbruk
sammenliknet med resten av landet. Total lån/tilskuddsportefølge
er imidlertid en av de minste i landet. Kontoret hadde om lag
1 mrd kroner investert i nærings- og samfunnsliv i fylket ved
utgangen av 2006.
NØKKELTALL
Foretak: 4194
Kunder: 45 %
Nyetableringer med bistand fra
Innovasjon Norge: 82
Etablerte årsverk: 179
Finansiering
Vekstkommuner:
99 203
745
Stagnasjonskommuner:
20 840 014
Mobiliseringskommuner:
93 047 619
Sjømatnæringen:
106 630 000
Opplevelsesnæringen:
38 298 000
Energinæringen:
2 717 500
Næringsinnsats etter bestillinger fra Regionalt Utviklingsprogram
for Finnmark
Eksportfylket: 82 316 000
Opplevelsesfylket: 35 500
000
Matfylket: 132 403 000
Energifylket: 2 717 500
Kulturfylket:
2 798 000