Gå rett til innholdet



Årsrapport 2006

Arbeidet for næringslivet i Finnmark 2006

Internasjonaliseringsaktiviteten

Internasjonaliseringsaktiviteten i fylket øker. Med internasjonalisering mener vi bedriftenes evne til å selge produkter og tjenester i andre land. Vi mener og bedriftenes evne til å stå imot konkurranse fra andre land.

Om lag 30 % av alle prosjekter i 2006 rettet seg mot et internasjonalt marked. Innovasjon Norge prioriterte om lag to årsverk og vel 80 millioner kroner til internasjonalsieringstiltak i 2006. Innovasjon Norge mener det må satses mer på internasjonalisering dersom det skal oppnås vekst i privat sektor over hele fylket.  Nyetableringer som gir gode arbeidsplasser er svært vanskelig i kommuner under 5 000 innbyggere.

Sjømatnæringa

Aktivitetsnivået i sjømatnæringa er stigende etter flere år med kraftig nedbygging/ omstruktureringer. De fleste som overlevde krisen har tilpasset seg markedet, og leverer gode resultater. Gode sjømatbedrifter er nå oppkjøpskandidater for større konsern. Nyetableringstakten er stigende på sjø og land. En viktig utfordring for Innovasjon Norge er å bidra til at nyetableringene har tilstrekkelig kompetanse til å være konkurransedyktig i oppstartsfasen.

Opplevelsesnæringa

Opplevelsesnæringa (reiseliv og kultur) er en voksende næring i fylket. En ser ei positiv utvikling i lønnsomheten til overnattings- og transportbedriftene.

De fleste aktivitets- og kulturbedriftene er såpass umodne ennå og de sliter med å nå omsetning som forsvarer helårige arbeidsplasser. I for liten grad ser vi at enkeltbedrifter, eller grupper av enkeltbedrifter i Finnmark benytter seg av Innovasjon Norges kompetanse på markedshjelp. Våre SMB-kunder lener seg kanskje i for stor grad til at andre skal selge deres produkter.

Et særskilt program på tre år er startet opp for å bidra til vekst i aktivitetsbedriftene i fylket. Kulturbedriftene har erfaringsmessig lengre oppstartsfase enn vanlige etablerer, og vil bli hjulpet gjennom programmer for utvalgte etablerere. Innovasjon Norge Finnmark har kjørt et bedriftsutviklingsprogram ”Lønnsom kultur” rettet spesielt mot kulturnæringene. I 2006 har 12 bedrifter deltatt på dette programmet.

Innovasjon Norge i Finnmark er relativt stor i tilskuddsbruk sammenliknet med resten av landet. Total lån/tilskuddsportefølge er imidlertid en av de minste i landet. Kontoret hadde om lag 1 mrd kroner investert i nærings- og samfunnsliv i fylket ved utgangen av 2006. 


NØKKELTALL

Foretak: 4194
Kunder: 45 %
Nyetableringer med bistand fra Innovasjon Norge: 82
Etablerte årsverk: 179

Finansiering
Vekstkommuner:
99 203 745
Stagnasjonskommuner:
20 840 014
Mobiliseringskommuner:
93 047 619

Sjømatnæringen: 
106 630 000
Opplevelsesnæringen:
38 298 000
Energinæringen:
2 717 500

Næringsinnsats etter bestillinger fra Regionalt Utviklingsprogram for Finnmark
Eksportfylket: 82 316 000
Opplevelsesfylket: 35 500 000
Matfylket: 132 403 000
Energifylket: 2 717 500
Kulturfylket: 2 798 000