Næringslivet i Nordland
Høykonjunkturen fortsetter i Nordland. For sjette året på rad
økte omsetningen i Nordland mer enn for landet som helhet.
Nordlandsbedriftene hadde i 2005 en samlet omsetning på 84 mrd.
kroner, en vekst på ca. 8 % i forhold til 2004. Industrien skapte
50 % av denne veksten. Driftsresultatet i Nordland utgjorde 7,7 %
av omsetningen, tilsvarende som nasjonalt. Det er spesielt marin
sektor og forretningsmessig tjenesteyting som hadde best
lønnsomhet i i 2005. Egenkapitalandelen har gått opp fra 35,2 % i
2004 til 36,5 % i 2005. For landet som helhet er denne andelen i
2005 40,3 %. I løpet av de siste årene har egenkapitalandelen i
landet som helhet vært stabil, mens den har vært stigende i
Nordland siden 2002.
God økonomi
Nordlandsbedriftene har nå relativt god økonomi og et godt
utgangspunkt for videreutvikling og fortsatt kunne hevde seg på
den nasjonale og internasjonale konkurransearena.
Mange nyetableringer
Foreløpige tall tyder på at 1800 nye bedrifter ble etablert i
Nordland i 2006. I Nordland skapes det nå 7,5 bedrifter pr. 1000
innbyggere sammenlignet med landsgjennomsnittet som er 11
bedrifter pr. 1000 innbyggere. Det er spesielt en utfordring å få
flere nyetableringer som er nyskapende og har potensial på et
større nasjonalt og internasjonalt marked.
Fokus på nyskaping
Selv om næringslivet nå går godt, er det viktig å ha fokus på
nyskaping og omstilling på nye produkter og markeder. Konkurransen
er krevende. For de mange små- og mellomstore bedriftene i fylket
er det ofte en stor utfordring å sette av tilstrekkelige ressurser
til dette. På sikt vil dette ofte være helt avgjørende for
verdiskaping og sysselsetting i fylket.
Vekst i lakseeksporten
Eksporten fra Nordland var i 2006 på hele 15 mrd. kroner. Dette er
en økning på 18 % fra 2005. Sterk vekst i lakseeksporten i 2006,
(både volum og pris), ga et betydelig bidrag, men det var den
kraftige veksten i bearbeidede varer fra prosessindustrien som ga
det største utslaget.
Den største andelen av eksporten fra Nordland går til Vest-Europa,
men en stadig større andel av eksportbedriftene begynner nå også å
orientere seg mot andre markeder. Det er nødvendig både med en
større bredde og omfang av både hjemme- og utekonkurrerende
virksomhet i Nordland.
Ferie og fritidsmarkedet
Reiselivsbedriftene i Nordland har i 2006 hatt om lag samme antall
gjestedøgn som i 2005. Nordland vurderes å ha et stort potensial
knyttet til utvikling av ferie- og fritidsmarkedet, hvor det var
en vekst i 2006. Derimot var det en nedgang i kurs- og
konferansemarkedet. Den sentrale utfordringen for næringen er å
utvikle mer konkurransedyktige helårlige tilbud. Samtidig har
reiselivsnæringen over tid svekket sitt økonomiske fundament med
lav soliditet og lav lønnsomhet, noe som gjør det ekstra
utfordrende å finansiere satsing på nye markeder og
produkter.
Marin sektor
Marin sektor har hatt en sammenhengende opptur gjennom hele 2005
og 2006, med en vekst i 2005 på 17 % og en resultatgrad på 18 %.
Det er fortsatt omstillingsbehov i store deler av bransjen knyttet
til kapasitetstilpasning, utvikling av nye produkter og
arter, produksjonsprosesser etc.
Landbruk
Det tradisjonelle landbruket står overfor raskere
strukturendringer, lav lønnsomhet og usikkerhet knyttet til
fremtidige rammevilkår. I tillegg til mer effektiv
primærproduksjon, vil det være en utfordring å utnytte gårdens
ressurser på andre måter (nisjeprodukter), for eksempel egen
foredling, grønn omsorg eller gårdsturisme. Det er generelt
optimisme og god investeringslyst i næringen i fylket.