Gå rett til innholdet



Årsrapport 2006

Næringslivet i Nordland

Høykonjunkturen fortsetter i Nordland. For sjette året på rad økte omsetningen i Nordland mer enn for landet som helhet.

Nordlandsbedriftene hadde i 2005 en samlet omsetning på 84 mrd. kroner, en vekst på ca. 8 % i forhold til 2004. Industrien skapte 50 % av denne veksten. Driftsresultatet i Nordland utgjorde 7,7 % av omsetningen, tilsvarende som nasjonalt. Det er spesielt marin sektor og forretningsmessig tjenesteyting som hadde best lønnsomhet i i 2005. Egenkapitalandelen har gått opp fra 35,2 % i 2004 til 36,5 % i 2005. For landet som helhet er denne andelen i 2005 40,3 %. I løpet av de siste årene har egenkapitalandelen i landet som helhet vært stabil, mens den har vært stigende i Nordland siden 2002.

God økonomi

Nordlandsbedriftene har nå relativt god økonomi og et godt utgangspunkt for videreutvikling og fortsatt kunne hevde seg på den nasjonale og internasjonale konkurransearena. 

Mange nyetableringer

Foreløpige tall tyder på at 1800 nye bedrifter ble etablert i Nordland i 2006. I Nordland skapes det nå 7,5 bedrifter pr. 1000 innbyggere sammenlignet med landsgjennomsnittet som er 11 bedrifter pr. 1000 innbyggere. Det er spesielt en utfordring å få flere nyetableringer som er nyskapende og har potensial på et større nasjonalt og internasjonalt marked.

Fokus på nyskaping

Selv om næringslivet nå går godt, er det viktig å ha fokus på nyskaping og omstilling på nye produkter og markeder. Konkurransen er krevende. For de mange små- og mellomstore bedriftene i fylket er det ofte en stor utfordring å sette av tilstrekkelige ressurser til dette. På sikt vil dette ofte være helt avgjørende for verdiskaping og sysselsetting i fylket. 

Vekst i lakseeksporten

Eksporten fra Nordland var i 2006 på hele 15 mrd. kroner. Dette er en økning på 18 % fra 2005. Sterk vekst i lakseeksporten i 2006, (både volum og pris), ga et betydelig bidrag, men det var den kraftige veksten i bearbeidede varer fra prosessindustrien som ga det største utslaget.

Den største andelen av eksporten fra Nordland går til Vest-Europa, men en stadig større andel av eksportbedriftene begynner nå også å orientere seg mot andre markeder. Det er nødvendig både med en større bredde og omfang av både hjemme- og utekonkurrerende virksomhet i Nordland.

Ferie og fritidsmarkedet

Reiselivsbedriftene i Nordland har i 2006 hatt om lag samme antall gjestedøgn som i 2005. Nordland vurderes å ha et stort potensial knyttet til utvikling av ferie- og fritidsmarkedet, hvor det var en vekst i 2006. Derimot var det en nedgang i kurs- og konferansemarkedet. Den sentrale utfordringen for næringen er å utvikle mer konkurransedyktige helårlige tilbud. Samtidig har reiselivsnæringen over tid svekket sitt økonomiske fundament med lav soliditet og lav lønnsomhet, noe som gjør det ekstra utfordrende å finansiere satsing på nye markeder og produkter. 

Marin sektor

Marin sektor har hatt en sammenhengende opptur gjennom hele 2005 og 2006, med en vekst i 2005 på 17 % og en resultatgrad på 18 %. Det er fortsatt omstillingsbehov i store deler av bransjen knyttet til kapasitetstilpasning, utvikling av nye produkter og arter,  produksjonsprosesser etc.

Landbruk

Det tradisjonelle landbruket står overfor raskere strukturendringer, lav lønnsomhet og usikkerhet knyttet til fremtidige rammevilkår. I tillegg til mer effektiv primærproduksjon, vil det være en utfordring å utnytte gårdens ressurser på andre måter (nisjeprodukter), for eksempel egen foredling, grønn omsorg eller gårdsturisme. Det er generelt optimisme og god investeringslyst i næringen i fylket.