Gå rett til innholdet



Årsrapport 2006

Kundebedrifter fra Nordland

Bodø Sildoljefabrikk AS og Norcape Biotechnology AS

Foto: Innovasjon Norge Nordland

Fabrikken var en tradisjonell fabrikk for produksjon av mel og olje av fiskeråstoff, og har i dag vel 30 ansatte. I 2003 startet et prosjekt hvor målet var å utvikle filter og membranteknologi for bedre utnyttelse av fiskeråstoff til mel og olje.

Målet for dette prosjektet var å kunne produsere høyverdige proteiner med spesifikke egenskaper til nye internasjonale markeder som er bedre betalt, bl.a. som vekstmedium i farmasiindustrien. Det er involvert kompetanse fra flere FoU- miljø både i Norge og i Europa. Teknologien er videreutviklet i tett samarbeid med Norcape Biotechnology, som også har patentrettighetene. Bodø Sildoljefabrikk eier 1/3 del av Norcape Biotechnology.

Teknologiutviklingen ble først testet i pilotskala. Deretter er det investert ca. 40 mill. kroner i Bodø Sildoljefabrikk til produksjon i industriell skala. Fabrikken var den første i verden til å ta i bruk denne teknologi. Det arbeides nå for fullt med markedsintroduksjoner og dokumentasjoner av de nye produktenes egenskaper. I 2006 ble det inngått avtale med General Electric (GE) om salg av teknologien world wide. Norcape Biotechnology/Bodø Sildoljefabrikk arbeider nå videre med et prosjekt som går på filterteknologi i forbindelse med oljeproduksjon.

Innovasjon Norge har bidratt til finansieringen både til produktutviklingen samt oppbygging av den industrielle produksjon.

Lofotlam

Selskapets formål er å styrke næringsgrunnlaget til produsentene gjennom økt pris for lammekjøttet produsert i Lofoten. Lagets profil er bygd på produksjon av trygg mat og skal bidra til et levedyktig samfunn i Lofoten, med stor vekt på helse og miljø.

Foto: Sigbjørn LauritsenLofotlam BA ble stiftet 21. februar i 2001 av 62 aktive sauebønder i Lofoten. Tilslutning i 2007 fra 91 bruk, ca 80 % av alle sauene i Lofoten. Selskapet har beskrevet egne kriterier for kvalitet og opprinnelse.

Størstedelen av lammene omsettes på Østlandet gjennom en salgsavtale med ICA. tillegg selges fenalår gjennom selskapet Lofoten.

Lofotlam BA har vært en suksess for deltakerbedriftene. Profilering og salg av Lofotlam med kvalitetsgaranti har gitt en merverdi for bonden og selskapet på 10 kr pr. kilo. Økt pris har også motivert bøndene til styrket kvalitetsproduksjon.

Innovasjon Norge har gjennom Verdiskapingsprogrammet for mat bidratt med støtte for å utvikle konseptet.

Heatwork AS, Narvik

Foto: Heatwork

Heatwork AS har utviklet og produserer et eget mobilt varme- og tinekonsept for tining av frossen grunn. Teknologien består av en varmeenhet, et sirkulasjonssystem, en spesiell varmevæske, et isolerende teppe samt et slangesystem hvor varmevæsken sirkulerer med et minimalt varmetap over store arealer. Maskinen bygges på en tilhenger.

Systemet er unikt i Europa og tele og frost er ikke lenger noe problem for brukere som maskinentreprenører, byggeentreprenører, anleggsgartnere etc. Bedriften har i dag 25 årsverk og markedet er hele Norden. Innovasjon Norge har bidratt både når det gjelder utviklingen av konseptet og etableringen av produksjonen.