Kundebedrifter fra Nordland
Bodø Sildoljefabrikk AS og Norcape Biotechnology AS
Fabrikken var en tradisjonell fabrikk for produksjon av mel og
olje av fiskeråstoff, og har i dag vel 30 ansatte. I 2003 startet
et prosjekt hvor målet var å utvikle filter og membranteknologi
for bedre utnyttelse av fiskeråstoff til mel og olje.
Målet for dette prosjektet var å kunne produsere høyverdige
proteiner med spesifikke egenskaper til nye internasjonale
markeder som er bedre betalt, bl.a. som vekstmedium i
farmasiindustrien. Det er involvert kompetanse fra flere FoU-
miljø både i Norge og i Europa. Teknologien er videreutviklet i
tett samarbeid med Norcape Biotechnology, som også har
patentrettighetene. Bodø Sildoljefabrikk eier 1/3 del av Norcape
Biotechnology.
Teknologiutviklingen ble først testet i pilotskala. Deretter er
det investert ca. 40 mill. kroner i Bodø Sildoljefabrikk til
produksjon i industriell skala. Fabrikken var den første i verden
til å ta i bruk denne teknologi. Det arbeides nå for fullt med
markedsintroduksjoner og dokumentasjoner av de nye produktenes
egenskaper. I 2006 ble det inngått avtale med General Electric
(GE) om salg av teknologien world wide. Norcape Biotechnology/Bodø
Sildoljefabrikk arbeider nå videre med et prosjekt som går på
filterteknologi i forbindelse med oljeproduksjon.
Innovasjon Norge har bidratt til finansieringen både til
produktutviklingen samt oppbygging av den industrielle produksjon.
Lofotlam
Selskapets formål er å styrke næringsgrunnlaget til produsentene
gjennom økt pris for lammekjøttet produsert i Lofoten. Lagets
profil er bygd på produksjon av trygg mat og skal bidra til et
levedyktig samfunn i Lofoten, med stor vekt på helse og miljø.
Lofotlam BA ble stiftet 21. februar i 2001 av 62 aktive
sauebønder i Lofoten. Tilslutning i 2007 fra 91 bruk, ca 80 % av
alle sauene i Lofoten. Selskapet har beskrevet egne kriterier for
kvalitet og opprinnelse.
Størstedelen av lammene omsettes på Østlandet gjennom en
salgsavtale med ICA. tillegg selges fenalår gjennom selskapet
Lofoten.
Lofotlam BA har vært en suksess for deltakerbedriftene.
Profilering og salg av Lofotlam med kvalitetsgaranti har gitt en
merverdi for bonden og selskapet på 10 kr pr. kilo. Økt pris har
også motivert bøndene til styrket kvalitetsproduksjon.
Innovasjon Norge har gjennom Verdiskapingsprogrammet for mat
bidratt med støtte for å utvikle konseptet.
Heatwork AS, Narvik
Heatwork AS har utviklet og produserer et eget mobilt varme- og
tinekonsept for tining av frossen grunn. Teknologien består av en
varmeenhet, et sirkulasjonssystem, en spesiell varmevæske, et
isolerende teppe samt et slangesystem hvor varmevæsken sirkulerer
med et minimalt varmetap over store arealer. Maskinen bygges på en
tilhenger.
Systemet er unikt i Europa og tele og frost er ikke lenger noe
problem for brukere som maskinentreprenører, byggeentreprenører,
anleggsgartnere etc. Bedriften har i dag 25 årsverk og markedet er
hele Norden. Innovasjon Norge har bidratt både når det gjelder
utviklingen av konseptet og etableringen av produksjonen.