Omtale av virkemidler og programmer
De distriktsrettede virkemidlene kunne i 2006 nyttes i alle
kommunene i fylket med unntak av Stjørdal, Frosta og Levanger.
Midlene skal fremme utvikling av et konkurransedyktig og lønnsomt
næringsliv i distriktene ved å stimulere til nyetableringer og til
videreutvikling og omstilling i eksisterende bedrifter.
Distriktsrettede virkemidler
Samlede tilskuddsbevilgninger i 2006 var på 37,9 millioner kroner
og lånebevilgningene var på 20,8 millioner kroner.
Låneporteføljen på distriktsrettede risikolån var ved utgangen av
året på 97,2 millioner kroner som var en økning på 14,9 millioner
fra 2005.
Landsdekkende utviklingstilskudd og lån
Det ble gjort to bevilgninger til Offentlige forsknings- og
utviklingskontrakter og tre bevilgninger til Industrielle
forsknings- og utviklingskontrakter i 2006, med et samlet beløp på
om lag 7 millioner kroner. Dette er vesentlig mer enn de senere
år.
Lavrisikolåneordningen kan benyttes i hele fylket. Dette er en
selvfinansierende låneordning med markedsrente og høye krav til
sikkerhet. Det ble bevilget 50,4 millioner kroner i 2006. Av dette
er 15,7 millioner kroner gått til landbrukskunder. Låneporteføljen
var ved utgangen av året på 74,8 millioner kroner, som var en
økning på 18 millioner kroner fra året før.
Bygdeutviklingsmidler
For 2006 ble kontoret i Nord-Trøndelag i brev fra Fylkesmannen i
Nord-Trøndelag, landbruksavdelingen, tildelt en bevilgningsramme
for bedriftsrettede BU-midler (tilskudd) på 23,2 millioner kroner
samt en låneramme for rentestøtte på 66,9 millioner kroner.
Tilskuddsrammen ble fordelt med 8,1 mill. kroner til melk- og
storfeprogram og 15,1 mill. kroner til øvrig bygdeutvikling. Av
rammen til øvrig bygdeutvikling er 6,5 mill. kroner øremerket
utviklingstiltak/nye næringer. Denne øremerkingen var forutsatt å
gjelde fram til november 2006. I tillegg kommer inndratte midler
samt midler overført fra tidligere år.
I 2006 er det i alt gitt tilsagn om 17,9 millioner kroner i
tilskudd til tradisjonelt jord- og hagebruk. Av dette er 12,8
millioner innvilget til prosjekt innenfor melk- og
storfekjøttprogrammet. Videre er det innvilget 8,0 millioner i
tilskudd/stipend til utviklingstiltak/nye næringer. Innvilget
rentestøtte for lån er på 70,3 millioner kroner. I tillegg er det
bevilget et risikolån på 1,7 millioner til investeringer innen
tradisjonelt jord- og hagebruk. I tilknytning til dette
risikolånet er det foretatt en avsetting til tapsfond på 276 250
kroner. Tapsfondet er belastet rammen for tilskudd til
tradisjonelt jord- og hagebruk. For tilskuddsordningene overstiger
innvilget beløp de tildelte bevilgningsrammene. Inndratte midler
samt midler overført fra 2005 har gjort dette mulig.
I 2006 er det behandlet 80 søknader om BU-midler innenfor
tradisjonelt jordbruk (melk- og storfekjøttprogrammet inkludert).
Av disse er 51 saker innvilget. Fordeling innen fylket framgår av
tabell 1. Tabellen viser at antallet søknader innenfor
tradisjonelt jordbruk er størst i kommunene Nærøy, Steinkjer og
Levanger. Det er imidlertid verdt å merke seg at kommunene Grong
og Overhalla hver har fått innvilget et relativt betydelig antall
saker vurdert i forhold antall aktive driftsenheter. I Leka er det
innvilget tos saker i 2006. Det har ikke vært innvilget støtte til
investeringer i tradisjonelt jordbruk i Leka de to foregående
årene. Ordningen med risikolån har i dette tilfellet virket til å
gjøre det mulig å finansiere større investeringer i områder med
lave eiendomsverdier og dermed svakere pantegrunnlag.
Innenfor utviklingstiltak, nye næringer er det i 2006 behandlet 64
saker. Av disse er 52 saker innvilget. Tabell 1 viser at flest
saker er innvilget i Steinkjer kommune. Tabellen viser imidlertid
videre at for Namdalen samlet er det innvilget 20 saker.
Tabell 1. Fordeling av tilsagn og avslag fordelt på
kommuner:
Fordeling i forhold til prioriterte områder
I tildelingsbrevet for BU-midlene vises det til Strategi for
landbruksrelatert næringsutvikling. For 2006 er det enighet mellom
aktørene i det regionale partnerskapet og næringsorganisasjonene
om å prioritere følgende satsingsområder spesielt:
- Melke- og storfekjøttproduksjon
- Mat og opplevelsesnæring
- Verdiskaping basert på skog og utmark
Melk- og storfekjøttproduksjon
Fordelingen av tilsagn innenfor tradisjonelt jordbruk viser at
17,3 millioner kroner (47 saker) er innvilget til investeringer
innenfor melk- og storfekjøttproduksjon. Dette utgjør 97,3 % av
samlet tilsagnsbeløp. Videre er det innvilget tilskudd til fire
utviklingsprosjekt i samfinansiering med NTFK og FMLA, med et
samlet tilsagnsbeløp på 485 000 kroner
Det er fortsatt stor investeringslyst innenfor det tradisjonelle
jordbruket i fylket. Dette gjelder spesielt innenfor det
strategiske satsingsområdet melke- og storfekjøttproduksjon.
Tallene for bruken av BU-midlene i Nord-Trøndelag i 2006 viser at
bevilgningsrammen i all hovedsak er fordelt til investeringer
innenfor melke- og storfekjøttproduksjon. Bruken av midlene er
således i betydelig grad skjevfordelt i forhold til fordelingen i
verdiskaping mellom de ulike produksjonene i fylket. I følge
NILF-notat nr. 2006-11 står melkeproduksjon på storfe for 59,5 %
av jordbrukets verdiskaping i fylket. Kjøttproduksjon med ammekyr
står for 3,5 % av jordbrukets verdiskaping i fylket. Det er ikke
bevilget støtte til investeringer i kraftfôrbasert husdyrhold i
fylket i 2006.
Ut fra en helhetlig vurdering er det i Strategi for
landbruksrelatert næringsutvikling valgt å prioritere melke- og
storfekjøttproduksjon som et spesielt satsingsområde. Denne
prioriteringen er i stor grad valgt ut fra en vurdering av stort
investeringsbehov i en næring med svak lønnsomhet. Videre er det
tatt hensyn til de relativt store ringvirkninger melke- og
storfekjøttproduksjon har i form av sysselsetting og
kulturlandskap. Bruken av midlene viser videre at offentlig støtte
i større grad er utløsende for investeringer innen melke- og
storfekjøttproduksjon enn det er for investeringer innen
kraftfôrbasert husdyrhold. Av det totale antall tilsagn (47 saker)
er det gitt tilsagn om støtte til 15 melkesamdrifter (15 saker) og
ett fellesprosjekt innenfor storfekjøttproduksjon. I flere av
samdriftene er en eller flere av deltakerne i stor grad er
passive.
En gjennomgang av de kostnadsoverslag som ligger til grunn for
tilsagn om investeringsstøtte viser at BU-midlene har bidratt til
å utløse investeringer i driftsbygninger i fylket på til sammen
131,0 millioner kroner. Prosjektene viser følgende
størrelsesfordeling:
- Over 4 millioner kroner - 13 saker
- Fra 2 til 4 millioner kroner - 14 saker
- fra 1 til 2 millionr kroner - 5 saker
- Under 1 million kroner - 15 saker
Mat og opplevelsesnæring
Fordelingen av tilsagn innenfor utviklingstiltak,nye næringer
viser et langt større mangfold enn det som er tilfelle innenfor
tradisjonelt jordbruk. Det er i alt gitt 52 tilsagn til prosjekt
som er fordelt på 28 ulike næringskoder.
Innovasjon Norges saksoppfølgingssystem er ikke tilrettelagt slik
at det er mulig å registrere tilsagn direkte i forhold til
prioriteringene i Strategi for landbruksrelatert næringsutvikling.
Det er likevel mulig å foreta en tilfredsstillende fordeling i
forhold til strategiens prioriteringer basert på prosjektenes
næringskode. Ut fra prosjektenes næringskode er det gitt tilsagn
om støtte til 34 prosjekt med et samlet støttebeløp på 5 469 000
til prosjekt innenfor satsingsområdet Mat og opplevelsesnæring.
Dette betyr at 68 % av samlet støtte bevilget til
utviklingstiltak/nye næringer er bevilget til prosjekt innenfor
satsingsområdet Mat og opplevelsesnæring.
Satsingsområdet Mat og opplevelsesnæring innbefatter et relativt
bredt spekter av prosjekter. Størst vekst i søkning har vært fra
virksomheter med forretningsidè basert på salg av opplevelser.
Utvikling av laksefiske som næring kan nevnes som prosjekt det er
støttet flere av. Det har vært relativt liten søkning om midler
til nyetablering av virksomhet basert på produksjon og foredling
av småskala mat. Innenfor småskala matproduksjon har 2006 vært
preget av at eksisterende virksomheter har konsolidert stillingen.
Flere av disse virksomhetene har lagt til rette økt salgsvolum de
kommende årene i gjennom at Matgrossisten AS har inngått større
avtale med COOP om leveranse av småskala matprodukter.
Når det gjelder effekten i forhold til satsingsområdet Mat og
opplevelsesnæring, er det viktig å påpeke at det i tillegg for
Nord-Trøndelag, er bevilget mer enn 2,6 millioner kroner til
matrelaterte prosjekt over Matprogrammet (VSP-Mat).
Forøvrig synes det klart at prioriteringen av Mat og
opplevelsesnæring - også når det gjelder bruk av virkemidler – er
med på å opprettholde den høye aktiviteten vi har sett innenfor
småskala mat i Nord-Trøndelag i siste 5-årsperiode. Det mangfoldet
som er skapt ble også gjenspeilet under Trøndersk Matfestival
sommeren 2006.
Verdiskaping basert på skog og utmark
Det er på samme måte som nevnt ovenfor, ingen direkte registrering
i Innovasjon Norges saksoppfølgingssystem for det prioriterte
satsingsområdet Verdiskaping basert på skog og utmark. Ut fra en
kvalitativ vurdering må det kunne sies å ha vært relativt liten
søkning på prosjekt innenfor satsingsområdet Verdiskaping basert
på skog og utmark. En fordeling i forhold til prosjektenes
virksomhetskode tilsier imidlertid at det er gitt tilsagn om
støtte til fire prosjekter med et samlet støttebeløp på
406 000 kroner innenfor satsingsområdet Verdiskaping basert
på skog og utmark.
Det må likevel nevnes at Innovasjon Norge har innvilget støtte fra
andre virkemidler, til flere prosjekt innenfor Verdiskaping basert
på skog og utmark. Av prosjekt som kan nevnes er et FRAM-prosjekt
rettet mot skogsentreprenører, prosjektet ”Laksefiske i Namsen”
samt prosjektet ”Verneområder som grunnlag for økt lokal
verdiskaping”. Aktiviteten innenfor området Verdiskaping basert på
skog og utmark har således vært større enn det antall tilsagn med
BU-midler tilsier.
For de øvrige tilsagn er det et relativt stort mangfold med hensyn
på hvilke type næringer som er innvilget støtte. Det bør likevel
nevnes at det er et relativt stort antall saker innenfor ulike
former for grønn omsorg. Videre er det et relativt stort
antall saker med ulik tjenesteyting med utgangspunkt i hestehold.
Til utbyggingstiltak i landbruket er det også en ordning med
lavrisikolån. Til prosjekter i Nord-Trøndelag er det bevilget 38,4
millioner kroner i 2006. I hovedsak har denne ordningen vært
forbeholdt tradisjonelt jord- og hagebruk, samt våningshus.
Låneporteføljen ved utgangen av året var 230,3 millioner. I mange
år ble det bevilget såkalte investeringslån i landbruket. Disse
var rentefrie. Porteføljen på slike lån var 100,6 millioner
kroner.
Fiskeflåten
Innovasjon Norge gir finansiering hovedsakelig i form av lån
for å bidra til fornyelse av fiskeflåten og videreutvikling av
fiskerinæringen. Nordlandskontoret har kundeansvaret for disse
prosjektene og saksbehandler denne typen saker i samarbeid
med Innovasjon Norge Nord-Trøndelag. Det ble bevilget 0,5
million kroner i form av tilskudd til strukturtiltak i fiskeflåten
i Nord-Trøndelag i 2006. Det ble ikke bevilget markedslån til
fiskeflåten i 2006, men en båt fikk lån fra det regionale
utviklingsfondet.
Etablererstipend og inkubatorstipend
Det ble gitt 40 tilsagn og bevilget 5,7 millioner kroner i form av
etablererstipend i 2006. I tillegg ble det gitt 12 tilsagn med til
sammen 1,4 millioner kroner til nettverksprosjekter. Til sammen 67
% av stipendene gikk til kvinnelige etablerere, mens 52 % av
stipendene ble tildelt ungdom. Målene for tildeling av stipend til
kvinner og ungdom ble derfor nådd med god margin.
Inkubatorstipendet er et virkemiddel som er svært likt
etablererstipendet, men det er et krav at etablereren blir tatt
inn i en godkjent inkubator i fylket, enten hos InPro i Verdal
eller hos Kunnskapsparken i Steinkjer. I slike tilfeller kan
stipendene bli større enn ordinære etablererstipend. I 2006 ble
det bevilget syv inkubatorstipend på til sammen 1,4 millioner
kroner.
I tillegg ble det bevilget ellve etablererstipender av
bygdutviklingsmidlene på til sammen 0,9 millioner kroner. Samlet
omfang på stipender til etablerere ble dermed 9,4 millioner.
Fylkeskommunale virkemidler
Innovasjon Norge fikk 3 millioner kroner i ramme fra
fylkeskommunen for 2006 til bruk i en særskilt nyskapingssatsing i
den sørlige delen av fylket (Stjørdal, Levanger og Frosta). I
tillegg har Innovasjon Norge anledning til å bevilge lån fra
Regionalt Utviklingsfond. Det ble bevilget 2,9 millioner kroner i
tilskudd og 0,5 millioner i lån. Lånet ble gitt til en fisker som
skulle investere i ny båt.
Regional Transportstøtte
Nord-Trøndelag fylkeskommune bevilger årlige rammer for regional
transportstøtte. Rammen for 2006 var 2 millioner kroner. Det var i
tillegg et mindre restbeløp fra tidligere år, pga. lavere
utbetalinger enn bevilgede beløp. Transportstøtte skal prioriteres
til nyetableringer, eller bedrifter som har gjennomført store
omstillinger. Videre vektlegges grad av videreforedling. Kun
transportkostnader for ferdigvarer til kunder utenfor fylket kan
inngå i støttegrunnlaget. Bedriftene kunne for 2006 motta
transportstøtte både fra nasjonal og regional ordning, begrenset
oppad til 35 % av godkjent grunnlag for den nasjonale ordningen.
Det ble for 2006 bevilget 45 tilsagn, til sammen 2 002 000 kroner.
Regionalt utviklingsprogram (RUP)
Regionalt utviklingsprogram for Nord-Trøndelag (RUP) er en
samhandlingsarena for regionale aktører innenfor
næringsutviklingsområdet under ledelse av fylkeskommunen.
Innovasjon Norge har laget et eget innspillsdokument til RUP og
bidratt med midler og ved finansiering av tiltak som ligger
innenfor innsatsområdene. I tillegg har kontoret deltatt på
regionvise møter om RUP.
SkatteFUNN
SkatteFUNN ble innført i 2002. Gjennom denne ordningen får
bedriftene skattefradrag for FoU-tiltak og målet er å øke
FoU-innsatsen i næringslivet. Innovasjon Norge er saksbehandler
for disse søknadene og det gis informasjon om ordningen både
gjennom møter med bedriftene og ved bruk av egne agenter. Det ble
behandlet 73 saker i Nord-Trøndelag i 2006. Av disse ble 49
prosjekter godkjent. Pågangen av søknader gått ned de to siste
årene. Dette er en utvikling som registreres over hele landet.
FRAM
FRAM-programmet er et ledelses- og strategiutviklingsprogram. Det
ble i 2006 startet tre og avsluttet fire FRAM-prosjekt.
Totalt gikk det fire FRAM-programmer i Nord-Trøndelag ved
utgangen av året.
Et pilotprogram i landssammenheng for FRAM ble oppstartet i
2006 og er rettet mot skogsentreprenører. Her har en også med
deltakerbedrifter fra Nordland og Troms.
Konseptet FRAM er under justering bl.a. med større fokus på
internasjonal satsing, strategi og innovasjon.
Gjennomføringsdelen av FRAM-programmet skal ut på anbud hvert 4.
år ( EØS-krav). Trøndelagsfylkene er pilotfylker for dette i
2006/2007.
Totalt ble det brukt vel 2,6 millioner kroner til FRAM-
programmer i 2006. Herav ble vel 1.5 millioner finansiert
av kontoret i Nord-Trøndelag og vel 1,1 millioner av
kompensasjonmidler for arbeidsgiveravgift.
Eksportsatsing Trøndelag
Eksportsatsing Trøndelag videreføres nå som et mer langsiktig
eksportsatsingsprogram, integrert med de øvrige aktivitetene ved
kontoret, men finansiert av de samme aktører som tidligere.
Styringsgruppen for programmet er også den samme som tidligere.
Eksportsatsing Trøndelag samarbeider tett med Nord-Trøndelag
Import- og Eksportforum, Midt-Norsk Handelskammer, Europakontoret
i Brüssel, NHO, LEN, SINTEF, NTNU, HIST, HINT, BI og ulike
konsulentmiljøer.
Programmet har som mål å bidra til økt eksport og styrket
bevissthet om internasjonalisering hos de bedrifter som
deltar. Det skal skje via økt eksportkompetanse, nettverksbygging
og gjennomføring av en systematisk og langsiktig satsing mot
lønnsom eksport.
Alle bedrifter som deltar i prosjektet gjennomfører en
situasjonsanalyse. Disse situasjonsanalysene har vist seg å være
en god start i en bedrifts internasjonaliseringsprosess.
Deltakelsen i programmet fra bedriftene har vært
meget stor, og ved utgangen av 2006 har vi gjennomført en
innledende situasjonsanalyse i 214 bedrifter. Mange av disse
bedriftene har i perioden 2001-2006 satt i gang aktiviteter i
eksportmarkedet med økonomisk støtte fra Eksportsatsing Trøndelag,
dvs. midler fra Innovasjon Norge og Nord- og Sør-Trøndelag
fylkeskommune.
I regi av Eksportsatsing Trøndelag er det også etablert en rekke
nettverk for eksportbedrifter i Trøndelag. Ved utgangen av 2006
har vi tre slike nettverk i arbeid. Disse er:
- Helse /medisin
- Olje/gass Russland
- UT-prosjektet for IKT-bedrifter
Til sammen deltar 30 bedrifter i disse nettverkene. I
tillegg samarbeider og bidrar Eksportsatsing Trøndelag aktivt inn
mot andre relevante nettverk og klynger i regionen. Det vil
bli satset ytterligere på å etablere nye nettverk og
nettverksprosjekter i 2007.
Trøndelag Forskning og Utvikling (tidligere
Nord-Trøndelagsforskning) har gjennom hele programperioden
gjennomført en følgeevaluering av Eksportsatsing Trøndelag.
Resultatet av evalueringen er beskrevet i NTF-notat 2006:
"Eksportsatsing Trøndelag. Resultatnotat - Spørreundersøkelse
2005-2006".
Det har vært en nedgang i eksporten på ca 5 % fra nord-trønderske
bedrifter i 2006. Med det var Nord-Trøndelag blant de fylker med
svakest utvikling i eksporten i 2006. Tilsvarende tall
for Sør-Trøndelag viser en økning i eksporten på ca 47 % i
2006. Disse tallene er foreløpige fra SSB.
Verdiskaping i trebransjen
Prosjektet "Verdiskaping i Trebransjen" (VIT) var i utgangspunktet
planlagt gjennomført og finansiert for en 3 års periode, år 2002 –
2004. Forsinket oppstarttidspunkt og prosjektets deltagelse i og
finansiering fra tilstøtende treprosjekt, har resultert i at
prosjektet først ble avsluttet i august 2006.
Prosjektleder: Per Reidar Næss, Trøndelag
Forskning og Utvikling AS.
Styringsgruppe: Johan Henrik Reitan, Innovasjon Norge (leder); Knut
Einar Steinsli, Nord-Trøndelag fylkeskommune; Mathias Sellæg,
Fylkesmannens landbruksavdeling i Nord Trøndelag.
År 2006 har i stor grad vært preget av avslutning av VIT og arbeid
med delprosjekt som var startet opp tidligere i prosjektperioden.
I tillegg har arbeidet med å få på plass en videreføring av
prosjektet i regional regi lagt beslag på en stor del av
arbeidstiden. En videreføring av et regionalt treprosjekt var
avhengig av støtte fra Treprogrammet sentralt, og både
prosjektleder og styringsgruppens leder har avholdt mange møter
både i Oslo og via telefon før det regionale treprosjektet "VIT
Trøndelag" kom på plass.
Av delprosjekt som det er arbeidet aktivt med i siste periode kan
nevnes:
- Massiv tre, fritidshus
- Varmebehandling av tre
- Støyskjermer
- Produktutvikling Egge Snekkeri
- Produktutvikling Gilstad Trelast
- Produktutvikling Trio Bygg
- Laftekledning
- Tregardiner
- Tema Tre, hus, heim og hage (Interreg-prosjekt)
- ThermoWood & Timber Frame (Interreg-prosjekt)
Det er i perioden avholdt tre styringsgruppemøter. I tillegg
har prosjektleder og styringsgruppen deltatt i møte med
fylkesrådet hvor prosjektet ble presentert.
VIT har vært representert på Byggmessa i Trondheim og messen "Hus
og Hage" på Lillestrøm. Prosjektleder har deltatt og presentert
prosjektet på temamøte "Skog og Design" i regi av regionkontaktene
for Allskog, og deltatt i markedsgruppen nedsatt av "Skognæringa i
Trøndelag".
Kontakten med Tresentret i Trondheim har i perioden blitt
opprettholdt og Tresentret vil bli en aktiv medspiller i det
igangsatte regionale treprogrammet. I samarbeid med
Interregprosjektet "Tema Tre" er det gjennomført en studiereise
til Trondheim og Fosen, hvor aktuelle treaktører / bedrifter ble
besøkt. VIT har hatt norsk prosjektledelse av det avsluttede
prosjektet "External Timber Cladding".
Ved avslutning av prosjektperioden deltar VIT fortsatt
i to treprosjekt: Interreg IIIA prosjektene "Tema Tre,
hus ,heim og hage" og "ThermoWood & Timber Frame" er
samarbeidsprosjekt hvor Jämtlands läns institut för
landsbygdsutvekling og Egge videregående skole deltar i lag med
VIT. VIT er norsk prosjektleder.
VIT har i samarbeid med SINTEF, utarbeidet og fått innvilget en
søknad for prosjektet "Varmebehandling av tre – en markedsstudie
for å sikre beslutningsgrunnlaget av en norsk produksjon av
varmebehandlet tre". Prosjektet er et "Brukerstyrt
InnovasjonsProsjekt" og LønnumBygg deltar som den trønderske
bedriften i prosjektet.
Ungdomssatsingen
Nord-Trøndelagskontoret har egen ungdomskontakt. Kontoret
gjennomførte det tredje prosjektet av Alkymisten i 2006 med 25
deltakere. Målsettingen med Alkymisten er å lose ungdommene
gjennom den vanskelige utviklingsfasen. Alkymisten er en unik
sjanse til å få kyndig rådgiving og hjelp for å utvikle sin
forretningsidé samt opparbeide seg et nettverk. I tillegg har
kontoret vært aktiv i arbeidet med ungdomsbedrifter og var med og
arrangerte en entreprenørskapssamling for ungdom.
Til sammen 52 % av etablerstipendene gikk til ungdom i 2006.
Måltallet i fylkeskommunens tildelingsbrev var 25 %. Hele 57 % av
inkubatorstipendene gikk til ungdom.
Kvinnesatsing
Målet for Innovasjon Norges kvinnesatsing er å øke kvinnenes andel
og engasjement i næringslivet, både som næringsutviklere og ledere
i norske bedrifter. Dette betyr at en større andel av Innovasjon
Norges midler skal brukes på kvinner som næringsutviklere, og på
kvinnerettede prosjekter.
Arbeidet er organisert som et eget prosjekt - Kvinner i fokus -
med en kontaktperson på hvert distriktskontor. Arbeidet med
kvinnesatsing i Nord-Trøndelag skjer i et nært samarbeid med
fylkeskommunen og fylkesmannens landbruksavdeling. Av konkrete
tiltak kan nevnes nettverkskreditt, pilotprosjekt i en kommune,
informasjonstiltak og kompetansetiltak.
Hele 67 % av etablerestipendene og 57 % av inkubatorstipendene
gikk til kvinner i 2006.
Etablereropplæring og entreprenørskap
Etter en anbudsrunde våren 2005 ble det inngått avtale med Det
Kgl. Selskap for Norges Vel om etablereropplæring på fire steder;
Ole Vig vg. skole for søndre del av fylket, Mære vg. skole for
Innherred, Grong vg. skole for Indre Namdal og Val vg. skole for
Ytre Namdal. På den måten får alle innbyggere i fylket som går med
etableringsplaner et tilbud om etablereropplæring i rimelig
avstand fra bostedet.
Etablereropplæringen er åpen for alle uansett bransje. Opplæringen
skal inneholde de viktigste fagelementene som en etablerer har
bruk for; økonomi, budsjett, kalkulasjon, marked, markedsføring,
salg og administrasjon mv. For personer med nye, innovative
produktidéer gis det i tillegg informasjon om utvikling-,
industrialisering- og kommersialiseringsprosesser.
Det blir også hentet inn foredragsholdere med kompetanse på bank,
finansiering, salg og markedsføring, produktutvikling, patentering
og personer fra offentlige institusjoner som kommunene, NAV,
Innovasjon Norge, ligningskontor og lignende. Etablereropplæringen
går over seks samlinger, inkl. avklaringsseminaret, med til
sammen ca. 65 timer. På kurset og mellom samlingene skal
deltakerne arbeide med og skrive egen forretningsplan. På
avslutningssamlingen presenterer alle på kurset sin forretningsidé
overfor et panel bestående av representanter fra kommunene,
Innovasjon Norge og lokal bank, som gir råd og veiledning til
videre framdrift.
I 2006 ble det kjørt etablereropplæring på alle de ovennevnte
stedene vår og høst. På bakgrunn av meldingen om nedleggelse av
Elkem Meråker og en overvekt av påmeldte derfra ble kurset lagt
til kveldstid på Meråker vg. skole i stedet for Ole Vig for
vårsemesteret.
Våre registreringer viser følgende deltakelse på
etablereropplæringen i 2006:
I forhold til tidligere år, og før den nåværende ordningen kom i
gang, hvor årlig ca. 15 personer gjennomførte etablereropplæring i
regi av innleide konsulenter, er det en svært stor økning i antall
personer som har gjennomført etablereropplæring finansiert av
Innovasjon Norge. Vi tror det i hovedsak skyldes at
etablereropplæringen nå tilbys på fire utvalgte steder i
fylket, at det er bedre forutsigbart når det arrangeres
etablererkurs, nytt kursinnhold og opplegg, bedre informasjon om
kursene i brosjyrer og på hjemmesidene til Norges Vel og
Innovasjon Norge, samt en samordnet rekruttering med kommunene,
NAV, Norges Vel og Innovasjon Norge som de viktigste aktørene
foran hvert enkelt kurs.
Etablereropplæringen skal evalueres av en ekstern institusjon
våren 2007 med tanke på evt. endringer og en videreføring i regi
av Norges Vel for de kommende to årene fram til sommeren 2009.
Innovasjon Norge har etablert fagråd sammen med inkubatorene
Kunnskapsparken og Indpro. I løpet av året ble det gjennomført
møter i disse fagrådene for å drøfte og følge opp utviklingen i de
eksisterende inkubatorbedriftene og nye kandidater som ønsker seg
inn i inkubatoren.
Innovasjon Norge har medvirket i arbeidet med programmet Skaperen
på TV2, både på de innledende arrangementene og ved å følge opp
deltakere fra fylket underveis.
Det er etablert et eget entreprenørskapsteam i Nord-Trøndelag
bestående av representanter fra Innovasjon Norge, Nord-Trøndelag
fylkeskommune, fylkesmannens landbruksavdeling, HINT og NAV. Det
er avholdt ett møte i 2006. Det er også et entreprenørskapsteam
samlet for Trøndelag som består av Innovasjon Norge,
fylkeskommunene, HINT, NTNU, Ungt Entreprenørskap og Leiv
Eriksson. Her er det gjennomført tre møter.
Kultur og næring
I tildelingsbrevet fra fylkeskommunen ble Innovasjon Norge bedt om
å videreføre en spesiell satsing som ivaretok prosjekter
innenfor området kultur og næring. Omfanget av en slik satsing
burde være på 2 millioner kroner. Det ble bevilget ca 1,3
millioner innenfor dette området, fordelt på ti
prosjekter
Regional omstilling
Omstillingsprosjektet i Steinkjer ble avsluttet tidlig i 2006
etter seks års drift. Resultatrapporten viser at prosjektet
har bidratt til etablering av 436 nye arbeidsplasser og til
sikring av 343.
Omstillingsprogrammet Innherred Vekst AS går ut 2007 og opphører
som program med delfinansiering fra stat og fylkeskommune i løpet
av året. FRONT (Flatanger, Roan, Osen, Namdalseid) ble avviklet
etter to års drift. Et videre samarbeid mellom Osen og
Flatanger er under utredning. I Nærøy ble prosjektet Næring i
Nærøy etablert. Innovasjon Norge har bl.a. bidratt til
finansiering av et prosjekt rettet mot ungdom. I Midtre Namdal er
et bedriftsutviklingsprosjekt finansiert med omstillingsmidler.
Meråker kommune har søkt fylkeskommune og stat om ekstraordinære
midler/ omstillingsstatus i forbindelse med at Elkem Meraker AS
ble lagt ned i 2006. Innovasjon Norge har så langt avgitt en
uttalelse om søknaden til KRD. En beslutning fra departementets
side antas å foreligge primo 2007.
Regional differensiert arbeidsgiveravgift (RDA)
RDA falt bort fra 2004, og dette medførte betydelige merkostnader
for mange bedrifter.
Disse merkostnadene kompenseres på ulike måter, enten direkte i
form av bedriftstiltak eller indirekte i form av tilretteleggende
tiltak. Innovasjon Norge hadde betydelig oppgaver i forbindelse
med kompensasjonsmidlene for RDA også i 2006. Innovasjon Norge er
med i styringsgruppa for Nord-Trøndelag og har utarbeidet
tallgrunnlaget for arbeidet med handlingsplanen. Vi har av
styringsgruppa blitt bedt om å ha operative funksjoner i form av
søknadsbehandling og utbetaling.
I Nord-Trøndelag var merkostnadene beregnet til 37,3 millioner
kroner for 2005 (tall fra Innovasjon Norge). Det er
kompensasjonssakene for 2005 som ble behandlet i 2006 og det ble
bevilget 13,4 millioner kroner i form av investeringstilskudd
eller opplæringstilskudd.
Innovasjon Norge i Nordland har behandlet alle saker på nasjonal
transportstøtte som også er en del av kompensasjonstiltakene for
RDA. I 2006 ble det bevilget 16,4 millioner kroner til bedrifter i
Nord-Trøndelag.