Kundebedrifter
Biri Tapet
Innehaver Ingeborg Semb har videreutviklet ett produkt som har
lange tradisjoner og bygger på lokale råstoffer og kompetanse. Hun
har drevet systematisk produktutvikling for å gjøre produktene
tilgjengelige og kjent for større kundegrupper.
Hun benytter alltid anledningen til å vise sin entusiasme for
produktene og markedsfører dem på en utmerket måte gjennom nye
kanaler for dermed å øke markedstilgangen.
Ingeborg Semb har samarbeidet med bl.a. designere og
interiørarkitekter for å kunne fremstille og markedsføre
produktene i nye kanaler som fagtidsskrifter og TV. Utvikling av
profil, bilder, tekst, internett og kommunikasjon med markedet har
vært satt inn i en helhet og dermed gitt et troverdig, jordnært og
positivt innhold i budskapet til kunden.
Hun har jobbet med internasjonalisering som en del av
bedriftsutviklingen og produktene selges jevnlig på det
internasjonale markedet. Bedriften er nå i ferd med å
videreutvikle profil og internett som salgskanal for bl. a.
internasjonale kunder, sammen med en utvikling av
utstillingslokaler for salg fra gården. Biri Tapet kan tilby ca 60
forskjellige tapeter, samt tilleggsprodukter som gardiner,
bordbrikker, bordløpere, fotoalbum, konferansemapper og
ringpermer, alle med fokus på bruk av stråtapeten der halm er
brukt som råstoff. Innovasjon Norge har bidratt med støtte til
bedriftsutvikling i 2006. Biri Tapet ble tildelt BU-prisen i 2006.
Ultimat AS
Ultimat AS startet opp sin produksjon på Hov i Land i desember
2006, med betydelig hjelp fra Innovasjon Norge, Oppland. De
største eierne er Veidekke, Kistefos, Holstad Invest, Søndre Land
kommune og Land Treprodukter. Selskapet har vært gjennom en 6 års
utviklingsfase av en varmeisolasjonsmatte ”Ultimat” til isolasjon
av boliger og yrkesbygg. Isolasjonsmatten er et nytt banebrytende
miljø- og helsevennlig isolasjonsprodukt med stor brukervennlighet
og høy kvalitet. Råvarene er gjenvunnet tekstilavfall. Ultimat har
vakt begeistring på rekordtid, både innenfor byggebransjen og
miljøorganisasjoner. Selskapet forventer å ta opp konkurransen med
de ledende leverandørene av isolasjonsmateriell i Norge, men har
også et betydelig internasjonalt potensial.
I 2005 gikk Ultimat til finalen i den nasjonale miljøkonkurransen
”Glassbjørnen”. Samme år gikk Ultimat også til finalen i den
europeiske miljøkonkurransen ”EP Award” i konkurransen med 65
andre selskaper. Juryen uttalte blant annet at Ultimat kom til
finalen fordi det var et svært interessant produkt med et
europeisk og internasjonalt potensial.
For å sikre mulighetene for videre vekst har Ultimat søkt patent i
en rekke land – bl. a. i hele EU. Det er allerede oppnådd patent i
Norge, Estland, USA og Russland.
Skald Norge – smakfulle historier
”Med tradisjoner som utgangspunkt tilbyr Skald Norge as
bedriftsgaver (skald-pakker) med lokalmat, designprodukter og
historier.”
Skald Norge AS ble etablert av Hanne Lund og Mette Foss Dalseg 7.
juni 2005 (Unionsdagen).
Bedriften har frem til mars 2006 vært en inkubatorbedrift i
Gjøvik Kunnskapspark. De har nå tatt steget over i Kapp
Næringshage, og planlegger en nasjonal videreutvikling av
konseptet gjennom Næringshagenettverket.
Skald Norge AS har valgt å starte med et gavekonsept mot
bedriftsmarkedet. Basert på norske mattradisjoner fyller vi
”Skaldpakker” med lokale matspesialiteter og designprodukter. Med
skalden som budskapsbringer forteller vi ”smakfulle historier”.
Testsalget i 2005 og 2006 indikerer at firmamarkedet etterspør
slike produkter.
Etterspørselen etter det unike og forbrukernes ønsker om
opplevelser, åpner store muligheter for nye forretningskonsepter.
Skald Norge AS skal posisjonere seg i markeder hvor kundenes
viktigste kjøpskriterier er kvalitet, særegenhet og opplevelser.
Med basis i historiene til bedrifter, produkter og mat fra Norge
ønsker vi å utvikle nye markedskanaler nasjonalt og internasjonalt
gjennom konseptutvikling. Vi ønsker å være en bidragsyter til økt
verdiskapningen for våre produsenter og øvrige samarbeidspartnere,
dette gjøres ved å tilføre produktene merverdier gjennom
nytenkning og innovativ design.