Gå rett til innholdet



Årsrapport 2006

Kundebedrifter


Biri Tapet

Ingebjørg Semb - Biri Tapet. Foto: Agnete Brun

Innehaver Ingeborg Semb har videreutviklet ett produkt som har lange tradisjoner og bygger på lokale råstoffer og kompetanse. Hun har drevet systematisk produktutvikling for å gjøre produktene tilgjengelige og kjent for større kundegrupper.

Hun benytter alltid anledningen til å vise sin entusiasme for produktene og markedsfører dem på en utmerket måte gjennom nye kanaler for dermed å øke markedstilgangen. 

Ingeborg  Semb har samarbeidet med bl.a. designere og interiørarkitekter for å kunne fremstille og markedsføre produktene i nye kanaler som fagtidsskrifter og TV. Utvikling av profil, bilder, tekst, internett og kommunikasjon med markedet har vært satt inn i en helhet og dermed gitt et troverdig, jordnært og positivt innhold i budskapet til kunden.

Hun har jobbet med internasjonalisering som en del av bedriftsutviklingen og produktene selges jevnlig på det internasjonale markedet. Bedriften er nå i ferd med å videreutvikle profil og internett som salgskanal for bl. a. internasjonale kunder, sammen med en utvikling av utstillingslokaler for salg fra gården. Biri Tapet kan tilby ca 60 forskjellige tapeter, samt tilleggsprodukter som gardiner, bordbrikker, bordløpere, fotoalbum, konferansemapper og ringpermer, alle med fokus på bruk av stråtapeten der halm er brukt som råstoff. Innovasjon Norge har bidratt med støtte til bedriftsutvikling i 2006. Biri Tapet ble tildelt BU-prisen i 2006.

Ultimat AS

Ultimat AS startet opp sin produksjon på Hov i Land i desember 2006, med betydelig hjelp fra Innovasjon Norge, Oppland. De største eierne er Veidekke, Kistefos, Holstad Invest, Søndre Land kommune og Land Treprodukter. Selskapet har vært gjennom en 6 års utviklingsfase av en varmeisolasjonsmatte ”Ultimat” til isolasjon av boliger og yrkesbygg. Isolasjonsmatten er et nytt banebrytende miljø- og helsevennlig isolasjonsprodukt med stor brukervennlighet og høy kvalitet. Råvarene er gjenvunnet tekstilavfall. Ultimat har vakt begeistring på rekordtid, både innenfor byggebransjen og miljøorganisasjoner. Selskapet forventer å ta opp konkurransen med de ledende leverandørene av isolasjonsmateriell i Norge, men har også et betydelig internasjonalt potensial.

I 2005 gikk Ultimat til finalen i den nasjonale miljøkonkurransen ”Glassbjørnen”. Samme år gikk Ultimat også til finalen i den europeiske miljøkonkurransen ”EP Award” i konkurransen med 65 andre selskaper. Juryen uttalte blant annet at Ultimat kom til finalen fordi det var et svært interessant produkt med et europeisk og internasjonalt potensial.

For å sikre mulighetene for videre vekst har Ultimat søkt patent i en rekke land – bl. a. i hele EU. Det er allerede oppnådd patent i Norge, Estland, USA og Russland.

Skald Norge – smakfulle historier

Foto: Arild Kristiansen, M8 Design.

”Med tradisjoner som utgangspunkt tilbyr Skald Norge as bedriftsgaver (skald-pakker) med lokalmat, designprodukter og historier.”

Skald Norge AS ble etablert av Hanne Lund og Mette Foss Dalseg 7. juni 2005 (Unionsdagen).

Bedriften har frem til mars 2006 vært en inkubatorbedrift i Gjøvik Kunnskapspark. De har nå tatt steget over i Kapp Næringshage, og planlegger en nasjonal videreutvikling av konseptet gjennom Næringshagenettverket.

Skald Norge AS har valgt å starte med et gavekonsept mot bedriftsmarkedet. Basert på norske mattradisjoner fyller vi ”Skaldpakker” med lokale matspesialiteter og designprodukter. Med skalden som budskapsbringer forteller vi ”smakfulle historier”. Testsalget i 2005 og 2006 indikerer at firmamarkedet etterspør slike produkter.

Etterspørselen etter det unike og forbrukernes ønsker om opplevelser, åpner store muligheter for nye forretningskonsepter. Skald Norge AS skal posisjonere seg i markeder hvor kundenes viktigste kjøpskriterier er kvalitet, særegenhet og opplevelser. Med basis i historiene til bedrifter, produkter og mat fra Norge ønsker vi å utvikle nye markedskanaler nasjonalt og internasjonalt gjennom konseptutvikling. Vi ønsker å være en bidragsyter til økt verdiskapningen for våre produsenter og øvrige samarbeidspartnere, dette gjøres ved å tilføre produktene merverdier gjennom nytenkning og innovativ design.